+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, February 27, 2009

Apakah Makna Kehidupan?

"Awak belum keje lagi, awak tak faham..dah keje nanti baru awak tau cmne, tkde life.." Seorang sahabat pernah berkata begitu kepada saya. Waktu itu saya masih menuntut di universiti.

"Sejak dah keje nie, aku dah tak de life"..perkataan ini makin kerap kali kedengaran setelah saya dan kawan2 meninggalkan alam universiti dan memulakan hidup baru di alam pekerjaan. sedar atau tidak, saya sendiri berulang kali pernah menyebut ayat yang sama.."bosan..aku dah tkde life"..mulut laju berkata-kata sedangkan back then, i'm asking myself..

"apa itu kehidupan?"

Hidup vs Mati.


Alhamdulillah, hari ini saya masih lagi membuka mata. Saya masih hidup. Alhamdulillah hari ini darah saya masih mengalir membawa oksigen untuk di agihkan ke seluruh tubuh saya, jantung saya masih berfungsi mengepam darah, paru-paru saya masih berfungsi bekerja menerima gas oksigen dan menghantar keluar gas karbon dioksida.Berpuluh tahun lamanya, hampir tiga dekad lamanya saya telah hidup namun hingga kini saya masih tertanya-tanya.

Apa makna hidup?

Saya tidur dan saya bangkit. Adakah ini di namakan hidup? Bangun, mandi, solat, kalu sempat baca mathurat, bersiap ke tempat kerja, hidupkan enjin kereta, memandu belok kanan belok kiri, parking kereta, matikan enjin, keluar kereta, berjalan ke pejabat, mulakan aktiviti di pejabat, habis waktu bekerja, berjalan ke parking, hidupkan enjin kereta, memandu pusing kanan pusing kiri, sampai parking kereta, matikan enjin, berjalan balik ke rumah..mandi, solat, baca quran sekejap, masak, makan,tengok tv, baca buku, layani internet, dengar lagu, kadang bukak mp3 bacaan quran dan tidur lagi. Adakah ini yang di namakan hidup?

Berjalan di bumi ciptaan Allah. Menghirup udara nyaman ciptaan Allah. Menikmati segala anugerah ciptaan Allah. Menjalani aktiviti yang sama saban hari. Kemudian saya tidur dan bangkit lagi. Adakah ini di namakan hidup?

Saya masih bertanya!

Siapa yang akan menjawabnya?

Adakah tidak mati itulah hidup? kita adalah hidup selagi kita tidak mati? Adakah?

Hidup ini singkat. Terserah kepada kita bagaimana mengisi kehidupan yang dipinjamkan kepada kita ini. Buat apa yang kita suka asalkan kita bahagia. Asalkan kita senang. Sebenarnya kita tiada sebab untuk bersedih atau kecewa. Allah sentiasa ada bersama kita..Kita tiada sebab untuk berputus asa. Kerana kitalah juara.Sejak di lahirkan ke dunia ini, kita adalah johan kita sudah berjaya! Ya..dalam jutaan sperma, cuma satu yang menjadi juara dan terpilih untuk bercantum dengan ovum..iaitu kita! kitalah juara, kita dah berjaya mengatasi jutaan yang lain. Dan sebagai juara, kita harus buktikan, dimana2 jua dan bagaimana sekalipun-lakukanlah yang terbaik.

Dilahirkan kedunia dengan nikmat iman dan Islam itu juga suatu anugerah yang patut kita syukuri. bayangkan dalam jutaan manusia yang lahir sewaktu dengan kita, hanya beberapa orang sahaja yang terpilih untuk di lahirkan dalam Islam, termasuk kita. Subhanallah..bayangkan betapa susahnya insan lain, yang tercari-cari cahaya petunjuk dari Sang Pencipta. bersusah payah mencari Iman dan Islam, tapi kita, tanpa kita pinta, kita sudah pun dilahirkan dalam agama yang indah, dan sempurna ini. Subhanallah..Alhamdulillah..Allahuakbar.

Hiduplah sebelum mati. Bagaimana mentafsirkan 'hidup', bergantung kpd diri kita sendiri..sebagaimana lazatnya buah, di definasikan berbeza oleh individu berbeza, begitu juga hidup ini di takrifkan..tepuk dada tanya, tanya iman..


Perjalanan masih jauh, tiada siapa yang tahu apa yang bakal menunggu di hadapan..tiada siapa yang tahu di mana destinasi terakhir kita.kecuali Dia...selagi kita masih hidup..berjalanlah tanpa henti..

Wassalam.

2 comments:

Anonymous said...

bersyukurlah dengan apa yang telah dikurniakan Allah selama ini..
semoga nur tuhan senantiasa mengiringi hidup agar menjadi lebih bermakna..

AsNiza said...

Ameen~

Semoga hidup ini sentiasa di pimpin olehNya..jangan biarkan kami sesat, Tuhan..

Kita cari sesuatu yang kita hilang.

Kita rindu sesuatu yang pernah menjadi milik kita, tapi kini sudah tiada..

Kita perlukan sesuatu yang sangat penting dan bermakna buat kita..

Kita inginkan sesuatu yang boleh buat kita gembira jika kita memilikinya..

Semoga Tuhan permudahkan urusan..