+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, February 28, 2009

Palestine Lagi.

Jumaat 27 Februari.

Jam menunjukkan pukul 6.05 petang. Teman sepejabat yang duduk di meja bertentangan dengan saya baru sahaja melangkah pulang. Kak Hamidah yang mejanya di belakang meja saya masih lagi sibuk menguruskan sesuatu. Saya menekan butang 'shut down' sambil mengemas meja. Hari ini, saya akan terus ke rumah kakak di Kampung Melayu Subang. InsyaAllah.

Alhamdulillah saya selamat sampai kira-kira jam 6.45. Tiba umah kakak, beliau maklumkn kepada saya, malam nie ada ceramah kt rumah Ustaz Roslan (jiran beliau). Teruja, pasti saya menerima ajakan tersebut. Sebenarnya ceramah ini di adakan sebulan sekali, program bulanan utk penduduk sekitar taman tersebut yang di anjurkan sendiri oleh Ustaz Roslan di rumah beliau-dan beliau bertanggungjawab mengaturkan masa dan penceramah yang hadir untuk memberi ceramah. Alhamdulillah.

Hadirin dewasa berkumpul di suatu tempat, dan anak2 kecil di asingkan di tempat yang lain di bawah jagaan pihak pengurusan. mereka di sediakan aktiviti lain sementara menanti sesi ceramah berakhir. untuk mengelakkan mereka menganggu dan membuat bising. Alhamdulillah ceramah berjalan lancar.

Ceramah

Memandangkan Rabiul Awal sudah tiba, mulanya saya bayangkan ceramah malam ini pastinya berkaitan dengan Rasulullah saw..tetapi saya silap. Ceramah malam ini adalah mengenai saudara kita di Palestin. Penceramah jemputan adalah Ustaz DrTengku (maaf lupa nama penuh)..Selesai kata-kata aluan, kami di hidangkan dengan tayangan video-serangan Zionis ke atas Palestin-dua tahun yang lalu.

Seperti biasa, hati saya yang rapuh ni, bukannya boleh tahan dengan 'permandangan' sebegitu..Mata dah berkaca-kaca. Sebak melihat penderitaan saudara di sana. Malu pula jika di lihat orang, saya menangis... cepat2 saya alihkan pandangan dan tidak fokus sepenuhnya kpd tayangan, cukup mendengar apa yang di tayangkan, dan dalam kebisingan bunyi bom dan helikopter, jelas kedengaran suara saudara yang tertindas "ALLAHUAKBAR!! ALLAHUAKBAR!! ALLAHUAKBAR!!" ya..itu lah yang terucap dari bibir mereka. Hanya memohon dariNya semata-mata. Subhanallah, betapa Allah menguji hambanNya yang mampu memikulnya..

Seterusnya penceramah meneruskan ceramah dengan sejarah Palestin dan sejarah pembentukan negara Israel, bagaimana si kafir menceroboh hak Orang Islam dan mengusir kaum muslimin dari tanah air mereka. Bagaimana Israel mengumpulkan Yahudi seluruh dunia dan menyingkirkan penduduk Palestin. Semuanya dengan menggunakan cara kotor dan kejam, mereka memang kejam! Penceramah juga memaklumkan kenapa Israel bersungguh-sungguh ingin memiliki Palestin. Dan juga kenapa rakyat Palestin juga sanggup mati demi pertahankan Palestine. Antara sebab orang muslim harus pertahankan Palestin adalah kerana:




Subhanallah..Moga Allah membantu mereka, mempermudahkan jalan ke atas mereka yang berjuang demi jalan Allah.

Kesimpulan.

Yahudi adalah bangsa yang zalim dan angkuh. Menjadi kewajipan kita umat Islam untuk memerangi meraka yang menzalimi umat Islam. Selain drpd boikot barangan Israel, kita juga boleh memberi sumbangan derma kepada mereka yang memerlukan. dan jangan berhenti menghantar doa kpd saudara kita di Palestin. Israel tidak akan berhenti menzalimi selagi hasrat mereka tidak tercapai. Namun begitu, Allah sentiasa bersama-sama dengan orang yang beriman. Akan sampai masanya, Yahudi akan musnah, akan sampai masanya Yahudi tiada tempat untuk bersembunyi, tapi bila? Wallahua'alam. Maka, selagi belum tiba saat itu, teruskan berjuang memerangi mereka..Jangan mengalah dan jangan berputus asa..

Kisah untuk renungan:

Saat Nabi Ibrahim di ikat dan di bakar. Seekor burung kecil kelihatan sibuk berulang alik. Dia membawa air di dalam paruhnya yang kecil itu lalu menyimbah air tersebut ke dalam api yang marak menyala. Makhluk lain yang melihat berasa hairan. Masakan air yang sedikit itu mampu memadamkan api yang menjulang tinggi lalu mereka bertanya..

"Wahai burung kecil, kenapa kamu susahkan diri memadamkan api tersebut, sedangkan engkau tak mampu melakukannya"

Lalu burung itu menjawab"

“Memang ia tidak akan memadamkan api tersebut, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya samada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak.”

Subhanallah, begitulah nekadnya si burung membantu, semata-mata kerana takutkan balasan dari Allah..betapa burung itu sedar, bahawa dia akan ditanya apa sumbangannya untuk membantu agama Allah..Bagaimana dengan kita? Adakah rasa gerun itu terbit di jiwa kita? Jangan pula menjadi seperti sang cicak..

Dan janganlah kita menjadi seperti cicak, yang bertindak jahat dengan menghembus-hembus kepada api yang membakar Nabi Ibrahim dengan harapan api akan menjadi marak lagi untuk terus membakar Nabi Ibrahim, walaupun sebenarnya hembusannya itu tidak membawa kesan ke atas api berkenaan.

Ingat, sesungguhnya Allah membalas perbuatan yang baik dengan ganjaran pahala dan begitu sebaliknya, dosa bagi mereka yang ingkar. Kita berhak memilih, jalan yang baik atau yang buruk, syurga atau neraka..dan saya yakin, tiada siapa pun dikalangan manusia yang waras ingin ke neraka.

~Sesungguhnya neraka itu seburuk-buruk balasan. Naauzubillah.~

No comments: