+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, June 3, 2010

Kisah Cinta Nurul

5 orang gadis duduk berteduh di bawah pohon angsana yang rendang. Awan mendung berarak lesu. Burung-burung masih riang terbang berkawan. Mencari rezeki. Mencari teman. Ada seekor burung berkepak hijau, tubuhnya berbulu kuning sedang terbang sendirian. Merentas angin sendirian. Agaknya terpisah dari kawanannya.

"Lihat burung itu. Kasihan." Ilyani menunding jari ke arah seekor burung yang sedang terbang sendirian. Semua mata tertumpu tepat ke arah burung yang ditunjukkan oleh Ilyani.

"Kenapa pula kasihan? Setidak-tidaknya dia masih boleh terbang, sayapnya tidak patah." Sahut Aryssa pula.

"Ya laaa.. Kasihan dia, seorang diri, tiada kawan, sepi. Apa-apa jadi nanti, tiada kawan yang boleh bantu. Sahabat tu perlu sangat tau... " Insyirah pula meluahkan rasa. Simpati membuak-buak.

"Tak kesah la kot tak ada kawan, asalkan dia masih mampu cari makanan, teruskan hidup, life must goes on, biarpun seorang diri, tak gitu? " Sambung Syuhada pula sambil matanya masih fokus kepada burung tersebut. Dia bingkas bangun sambil membetulkan bajunya.

"Alhamdulillah.. Korang semua betul belaka. Tiap apa yang Allah ciptakan, semuanya bukan untuk sia-sia, pasti bersebab. Semua terjadi hanya dengan izin Allah. Dan burung itu juga, terbang sendiri, mungkin Allah mahu kita merenung dan berfikir tentang alam dan hidupan ciptaan-Nya. Tengok awan, cantik kan? Kalau awan ni tiada, entah bagaimana agaknya nasib kehidupan kita.. Subhanallah..." Seperti selalu, Jannatul sentiasa menjadi yang terakhir berkata-kata. Semua sahabatnya mengalih pandangan tekun mendengar butir bicaranya. Di dalam hati ikut sama mengucapkan kalimah suci, Maha Suci Allah.

5 sahabat, berbeza karektor, namun sering bersama meluangkan masa. Ada yang terlalu cintakan cita-cita dan mengejar kerjaya impian. Ada pula yang terjatuh cinta dan mabuk cinta dengan makhluk bergelar adam. Seorang lagi tidak percayakan kewujudan cinta, dan lagi seorang terlalu cintakan keluarga dan sahabat sehingga dirinya sendiri terabai. Bagaimana pula cerita seorang lagi gadis? Apa takrifan cinta baginya?

"Kalian percaya cinta tu wujud? Kalau benar cinta ada, kenapa manusia bersengketa dan sengsara?"

" Oh! Apalah sangat cinta dalam dunia material ini, semuanya sementara, sia-sia belaka.."

" Haishh.. Cinta memang ada. Aku percaya. Cuma sering dikaburi nafsu jahat. Cinta suci seperti Adam dan Hawa, begitu juga kita. Cinta itu fitrah manusia."

"Itu Adam dan Hawa. Berbeza. Kita pula siapa? Sering leka dan alpa, hanyut dan lupa. Itu sebab perlunya sahabat dalam kehidupan kita, biar ada yang sudi mengingatkan."

"Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Bukankah telah banyak bukti cinta-Nya, di depan mata kita, dalam sedar kita mahupun luar sedar kita. Bersyukurlah. Bukankah kita ditemukan, dan menjalin ukhwah juga bukti cinta-Nya? Sungguh tidak terhitung banyaknya cinta Dia. Segala puji hanya milik Allah pemilik segalanya. Termasuk cinta."

------------------------------------------

Kisah itu tergantung. Saya hanya merancang, tapi Tuhan penentu segalanya. Itu sinopsis novel saya yang terkandas di tengah jalan. Tidak pasti bila boleh disambung. Atau sekadar, tinggal mimpi.

No comments: