+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, June 16, 2010

Berbeza Pendapat vs Bergaduh

Perbezaan antara berbeza pendapat vs bergaduh:

1) Sama-sama mencari kebaikan untuk mendapatkan penyelesaian yang terbaik
1) Sama-sama mencari keburukan dan saling menyalahkan

2) Fokus pada topik yang dibincangkan, tidak merewang kona ke lain
2) Entah ke mana2, mengungkit kisah lama, campur masalah peribadi

3) Berlapang dada, dah dapat kata sepakat, penyelesaian akhir, setel.
3) Pendam dalam hati, sikit2 lama2 makan hati. Sakit sorang2 takde pekdah

4) Sentiasa positif / optimis
4) Sentiasa negatif / pesimis

5) Bersangka baik, nampak yang cumil aje
5) Bersangka buruk, nampak yang huduh saja

to be continue bila ada idea nanti.. =p

==============================

Semoga kita dapat bezakan, tahu justifikasi antara berbeza pendapat dengan bergaduh.

Berbeza pendapat itu normal dan kadang2 ia amat diperlukan, untuk mendapat keputusan yang terbaik. Agar ada warna warni, variasi dan kepelbagaian. Agar kita masing2 punya peluang untuk memberi pandangan masing2 tanpa disekat.

Jauhi pergaduhan/perbalahan. Berfikir sebelum menulis. Bersangka baik itu baik, bersangka buruk itu buruk. Kalau kita fikir orang nak jatuhkan kita, benci kita, sakitkan hati kita, memang itulah yg jadi. Cuba berlapang dada dan positif, take it easy, setiap dari kita ada kemampuan masing2 untuk memikul bebanan. Jangan tambah bebanan ke bahu sampai menyusahkan diri dan akhirnya kita tidak lagi mampu menanggungnya.

Dewasalah.

Manusia lahir tidak terus berjalan atau berlari. Mulanya menangis, kemudian meniarap, merangkak, bertatih barulah boleh berjalan.

Sesuai dengan fitrah manusia, daya ketahanan kita makin lama makin kuat, seiring dengan bebanan yang terpaksa kita pikul.

Kalau ketika bayi kita cuma tahu menangis, berak, tidur. Takde fikir apa2. Menjadi kanak2 masalah kita mula datang, gaduh dengan kawan, buat kerja sekolah, nak duit belanja dan macam2.

Makin meningkat dewasa, makin bertambah bebanan kita. Dan seiring itu juga, tanpa kita sedari, kita menjadi makin kuat. Kita mampu memikulnya.

Masuk universiti, masalah bertambah lagi. pointer. kawan2. boipren. markah tak cemerlang. assingment berlambak. duit scholar dan lain2. Masalah kian bertambah.

Belajarlah, untuk tidak memperbesarkan setiap masalah yang kita hadapi. Belajarlah untuk 'letak secubit garam dalam sungai' instead of 'letak garam dalam cawan'. Tahu membezakan mana prioriti. Belajarlah untuk 'take it easy' dalam masalah2 yang kurang penting. Kerana ketahuilah, dihadapan kita, terhidang pelbagai lagi masalah yang kita sendiri belum tahu, apakah ia.

Jika kita memberatkan bahu dan kepala kita dengan masalah2 yg remeh, dibimbangi kelak nnt bila berhadapan dengan masalah yang lebih besar. Kita tidak mampu menanggungnya.

You are lucky, cause u have me to say this.

Saya belajar di sekolah rendah 6 tahun, di sekolah menengah rendah 3 tahun dan sekolah menengah atas 2 tahun.

Saya belajar di universiti 6 tahun lamanya. Bukan masa yang singkat. Pelbagai asam garam telah saya lalui.

Dan kini, saya sedang melalui alam pekerjaan hampir 5 tahun lamanya, 3 tempat kerja yang berbeza. Dunia sebenar di mana kita tidak lagi dilindungi dalam zon selesa. Pelbagai onak dan cubaan menanti di alam ini.

Be prepared. Hidup tak selalunya indah. We must be strong, tahu membezakan keutamaan. Jadilah seperti tandan kelapa...

Semoga bermanfaat kepada kita semua, i am no perfect too, but at least, i am always here for all of u.

No comments: