+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, June 11, 2010

Rahsia Jodoh Siapa yang Tahu?

Saat-saat sibuk begini, saya sering rindukan zaman persekolahan juga zaman di mana saya dalam usaha menamatkan pengajian di universiti. Ketika bergelar pelajar, masalah yang digalas adalah berbeza dengan permasalahan yang ditanggung kini. Masa lapang juga banyak. Kelas bukan sentiasa penuh dari pagi ke petang. Kadang-kadang, kelas cuma 4 hari seminggu. Banyakknya masa lebihan.

Itu dulu...
Berbeza dengan sekarang. Bergelar seorang pekerja yang makan gaji. Bekerja dari jam 8 pagi hingga 5 petang. Pagi-pagi seawal jam 7 pagi sudah keluar dari rumah. Waktu bekerja tamat pukul 5. Itu jika tiada urusan kerja yang perlu disegerakan, jika tidak, selagi matahari tidak tenggelam, selagi itulah kaki tidak melangkah pulang kembali ke rumah. Sebaik tiba di rumah, badan pula lesu. Pakaian perlu dicuci, digosok. Bilik perlu dikemas. Tugas-tugas di iluvislam menanti. Sahabat-sahabat di ruangan blog menunggu. Teman-teman difacebook juga bertanya khabar. Belum lagi semak e-mel dan macam-macam lagi.

Masa cepat berlalu tanpa sedar. Hari ke hari, minggu ke minggu, begitulah perjalanan hidup ini. Jarang benar punyai masa untuk diri sendiri bersantai, apatah lagi berkhayal dan berangan.
Oleh kerana masa saya sangat singkat. Selalunya ketika memandu otak saya ligat berputar. Berfikir tentang pelbagai perkara. Macam-macam. Jarak tempat kerja saya dari rumah adalah kira-kira 30 km, jadi saya perlu mengambil masa lebih 30 minit untuk tiba ke tempat kerja. Masa untuk diri sendiri.

Ketika memandu pulang dari kerja petang semalam, saya tersenyum saja.. Actualy for no reason, cuma terfikir.. Indahnya ciptaan Ilahi, ajal dan jodoh sudah ditentukan tp kenapa ia dirahsiakan? Ada yg berkahwin tp bercerai, kononnya tiada jodoh, apatah lagi yg bertunang dan bercinta, bila2 masa saja terpisah, jodoh belum tentu.. Rahsia. Tiada siapa yang tahu.. Uniknya! Agak-agaknya.. Apa ibrah di sebalik ketentuan Allah yang satu ini?

Saya percaya, setiap dari kita pastinya mempunyai jawapan masing-masing yang tersendiri.

Sungguh kita tidak tahu, siapa jodoh kita. Tidakkah kita pernah terfikir dan berasa hairan, bagaimana seseorang yang asalnya dari Selatan Tanah Air bisa bernikah dengan pasangan yang asalnya dari Utara Tanah Air. Pernahkah anda berasa hairan, melihat si suami yang tampan mempunyai isteri yang kurang dari segi paras rupanya. Dan pernahkah pula anda berasa hairan melihat dua orang yang sangat berbeza karektornya, akhirnya bersatu dengan ikatan pernikahan yang suci? Maha suci Allah.

Sungguh akal kita benar-benar terbatas. Kadang-kadang tidak terjangkau dek akal kita perihal 'keunikan' dalam sesebuah jodoh pertemuan. Ada yang sejak kecil seperti anjing dan kucing, pantang bertemu ada saja pergaduhan tapi bila dewasa rupanya takdir mereka untuk bersama. Tiada siapa yang tahu perancangan Tuhan.

Setiap apa yang Allah ciptakan, tiada yang untuk sia-sia. Segalanya pasti bersebab dan punyai hikmahnya yang tersendiri. Apa agaknya ibrah di sebalik rahsia jodoh?

Saya tersenyum, punya jawapan yang pelbagai. Anda pula bagaimana?


8 comments:

yAtiE said...

i like this post. ♥

MujahidEEn_89 said...

kak asniza bile nak kawin?? hehehe

sakuraspicelife said...

di mana jodoh saya?

AsNiza said...

sakura.. kita pun tak tahu.. hanya Dia yang tahu, kan...

semoga segera dipertemukan =)

matahary89 said...

Yup, sy juga percaya akan janji Allah yg satu ini... Ajal, maut...Jodoh, pertemuan..mmg sudah ditentukan... Allah jua Maha Mengetahui...

Fiza Chan..! said...

salam, akak,
nak tny..
org kata kte kne usaha, bukan saja harap jodoh dtg..
mcm mana tue?
tenkiu

AsNiza said...

salam wbt..

setuju dengan kata2 matahary.. ajal maut jodoh pertemuan, semuanya di tangan Tuhan, tp, itu tk bermakna kita hanya perlu berpeluk dada.. menunggu dan menanti semata2.. kan? :)

fiza chan!

tepat sekali. Allah tak ubah nasib hamba-Nya, melainkan kita sendiri yg berusaha utk mengubahnya.. kena berusaha - berlandaskan syariat2 yg telah ditetapkan.. =)

zaqqia said...

sy suka dgn post tersebut mm btl la.. sungguh unik... sesiapa yg megalaminya akan faham maksud yg tersirat.....