+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, September 8, 2009

Ifthar Bersama ESQ

5 September 2009, saya mendapat 4 jemputan berbuka puasa. Pertama bersama krew iLuvislam di Masjid Usamah Wangsa Maju, dengan kehadiran Astro Oasis, kedua berama rakan-rakan sepengajian ketika di universiti di restoran steamboat, ke tiga bersama alumni ESQ, program back to back di MATRADE dan ke empat, bersama keluarga di hotel sekitar TAR.

Saya awal-awal menolak untuk menyertai program berbuka puasa bersama krew iLuvislam kerana beberapa hari sebelumnya itu kami telah berbuka puasa bersama-sama di Restoran Kedai Kopi, Dataran Shah Alam. Sebab ke dua saya menolak kerana adanya pihak astro membuat rakaman (benci publisiti =p) dan ke tiga, saya tidak berapa arif memandu ke sana. Malas untuk mengambil risiko.

Saya berhasrat untuk mengikuti program berbuka puasa bersama ESQ, namun mengenangkan sahabat-sahabat lama yang sudah lama tidak bertemu, saya merancang untuk berbuka puasa bersama teman se-universiti. Mai di N9 ingin ikut serta, begitu juga Bed dan Ghan, dan Nane juga ada sebagai pemandu menyebabkan saya tiada alasan utk menolak. Semangat juga nak bertemu Bed yg kini sedang sarat mengandung..

Tiba-tiba mendapat khabar dari Mai, terpaksa tarik diri. Saya mula goyah. Malam sebelum hari berbuka puasa, Nane pula SMS, "mungkin tak pergi ifthar SKK", cepat saja saya reply, "kalu camtu, orang p ESQ laa" dan akhirnya.. dengan izin Tuhan, saya menghadiri training ESQ (Recharge).

Saya bertolak agak lambat dari rumah, hampir jam 8 pagi. Training angkatan ke-39 bermula pada hari Jumaat, memandangkan saya tidak mahu menggunakan annual leave, jadi saya cuma mengikutinya pada hari cuti sahaja.

Trainer kali ini adalah Pak Legisan, di bantu oleh Faizi dan (maaf, lupa nama, adei). Trainee yg hadir lebih dari 300 orang dan 108 orang darinya adalah dari Amanah Ikhtiar Malaysia (jika tak silap). Ramai juga alumni yg hadir, termasuk saya.

Walaupun malam sebelumnya terjaga jam 3 pagi, lansung tidak tidur hingga ke siang, alhamdulillah saya mampu bertahan di tempat latihan sehingga jam 11 malam. Selesai training pada hari itu, kemudian di sambung dengan solat maghrib dan majlis berbuka puasa, banyak sungguh makanan, Alhamdulillah rezeki, tapi sikit saja yg saya makan, kekenyangan.

Selesai menjamu selera, kami solat isyak dan terawih bersama-sama. Kemudian di sambung dengan tazkirah Ramadhan dan seterusnya preview ESQ. Subhanallah, ramai alumni dan keluarga yang datang. Hampir penuh dewan pada malam itu.

Jam 11 malam, Pak Legisan masih bertenaga menerangkan tentang ESQ, namun mata ini sudah tidak mampu menahan. Kepala dah jadi pening kerana terlalu mengantuk, lalu saya mengambil keputusan untuk pulang. Ada terlelap ketika memandu namun saya bersyukur kerana selamat tiba di destinasi, rumah sewa saya. Alhamdulillah.

Hari ke-tiga training (hari ke dua saya), saya pergi agak lewat kerana menyiapkan urusan di rumah, saya tiba di MATRADE kira-kira jam 11 pagi, agak kecewa kerana terlepas 'sesi ketika ajal tiba'. Kecewa sungguh, namun akhirnya saya pasrah, Allah Maha Mengetahui segalanya.

Tiba masa 'closing', para alumni di panggil ke hadapan, sementara menanti waktu berbuka puasa, kami di berikan kejutan yang sangat best. Pak Legisan menjemput seseorang naik ke pentas, soksek soksek kedengaran, Pak Ary (pengasas ESQ datang punahkan suspen daku, isk3). Akhirnya ternyata benar, Pak Ary benar2 hadir pada petang itu bersama Encik Razif, Dato Hushamuddin, Pak Aminul dan lain-lain. Subhanallah. Tak sangka diberi kesempatan ini, apa pun, Allah penentu segalanya.

Sementara tiba waktu berbuka puasa, kami berzikir dan membaca asma husna bersama-sama. Azan berkumandang lalu tiba waktu berbuka puasa.. Alhamdulillah, kemenangan bagi mereka yang menahan diri dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Segala pujian hanya bagi Allah.

Wassalam.

5 comments:

UkhwAh said...

akhirnya ad msa menjenguk blog ni, cm dh lma xmsuk!huu..

ish makngah ni bahaya btol memandu dlm keadaan mengntuk,nsb bek xda apa2..alhamdulillah..len kali jgn buat lg!ish!

Mcm best ja dpt p ESQ!Bertuah badan. Kapan2 blh share kata2 motivasi kpd kami esp atul yg dh 'turun' ni..isk3..

take care sis..

AsNiza said...

InsyaAllah tak buat lagik..
actually itu bukan first time tdo sambil drive, ehehe..

atul.. akak pun tgh down ni..
sedang mencari, mengumpul kekuatan utk kembali teguh.. i have to.. demi adik2, demi atul, demi semua..

doakan kite sentiasa semangat!

atul kat sana jaga diri baik2 naa.. risaula dengar keadaan kat sana..take care yer sis..

UkhwAh said...
This comment has been removed by the author.
UkhwAh said...

jgn buat lg taw..kalo mgntuk rehat dlu pastu bru smbung drive..pekena kopi secawan ka..ehe..

akak, dh lama xcntact rupa2nya ad masalah jg ka..ermm smoga tabah k..kalo psl forum, atul hrp akak ttp bertahan.jgn riso, wlau apapun kmi sntiasa b'sama akak, insyaALlah..akak kena kuat!

iA..doakan atul ya..skg ni t'pksa ulang alik ke kampus..hari tu sali la dh pnh kena kcau dgn org cn hrp2 lps ni xda apa2 la..riso jg sbb atul slalu p sorg2..doakan na makngah =)

kalo ada apa2, feel free to ym atul k..mcm biasa atul suka invy ^^ exam berderet smpai sabtu ni..doakan kak..nak balik!yeay~

Lisam said...

sesape yang pegi iftar krew nampaknya gile glemer..

ye dak?

hohoho..