+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, September 4, 2009

Tiga Tahun

Bagaikan baru semalam aku melihat senyuman ayah. Bagaikan baru semalam aku bergurau senda dengan ayah. Bagaikan baru semalam aku memimpin tangan ayah di tepi jalan bandar Kota Bharu juga Pasir Mas.

Bagaikan semalam aku melihat ayah terbaring tidak bermaya. Bagaikan semalam aku melihat ayah terdiam kaku. Bagai semalam aku menangis teresak-esak meratapi pemergian ayah. Bagai semalam aku mengiringi ayah ke kuburan. Bagai semalam aku tersedar, ayahku sudah kembali ke alam barzakh. Dari-Nya ayah datang, kepada-Nya ayah kembali.

Hari ini, 4 September, genap 3 tahun aku hidup tanpa ayah..

Aku menatap wajah bisu ayah. Sekeping potret ayah, berbaju melayu biru, berkopiah. Manisnya senyuman ayah. Dulu aku sering memuji ayah, di depan kawanku juga, aku katakan, ayahku hensem! Memang, memang ayah lelaki paling hensem pada pandangan aku.. tiada yang lain.

Ayah.. ayah sudah pergi.. bagaimana nasib ayah? Ayah..orang rindukan ayah..rindu yang amat-amat..Ayah, di sana ayah terputus segala benda kecuali amal, harta dan anak ayah. Ayah, adakah orang anak yang solehah? Adakah doa orang sampai kepada ayah di sana?

Ya Allah, ampunkanlah dosaku.. jadikan aku anak yang solehah, agar aku dapat hadiahkan ayahku kalungan doa.. Ampunkanlah dosa kedua ibubapaku ya Allah..Aku sayangkan mereka..

Ayah..orang ingin bertemu ayah, biarpun cuma dalam mimpi... kenapa ayah sudah lama tidak mengunjungi mimpi orang? Kali terakhir orang mimpikan ayah, dua minggu selepas pemergian ayah, orang peluk ayah, orang nangis sungguh-sungguh.. dan itu kali terakhir orang mimpikan ayah.. orang rindukan ayah..

Ya Allah.. tempatkanlah ayahku ke dalam syurga bersama mereka yang Engkau kasihi ya Allah.. dan masukkanlah juga aku ke syurga agar aku dapat bertemu ayahku dan juga ibuku di syurga yang abadi.

Amin ya rabbal alamin.

2 comments:

Unknown said...

Tahniah kerana masih ada perasaan mengingati kepada ayahanda yang sudah tiada, lebih-lebih lagi dengan diiringi doa. Semoga Allah memberkatimu.

amie said...

Ya Allah,aku rindu ayah..aku ingin bertemu ayah, biarpun cuma dalam mimpi...

~masukkanlah juga aku ke syurga agar aku dapat bertemu ayahku...

Alfatihah utk ayah..