+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, September 10, 2009

Kegilaan

Dimulai dengan nama ALlah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Kegilaan pada sudut pandangan kaca mata saya, menghasilkan momentum dan impak yang negatif namun ada masanya memberi kesan yang positif, bergantung kepada jenis-jenis kegilaan dan juga individu yang terlibat dengan penyakit gila itu.

Dari sudut perubatan, gila mungkin mempunyai definisinya yang tersendiri. Memandangkan saya bukanlah pakar dalam bidang ini, maka saya tidak mahu menyentuhnya dengan lebih terperinci. Cukup sekadar apa yang saya tahu, gila terbahagi kepada beberapa jenis, ada yang boleh diwarisi melalui susur galur keturunan keluarga dan ada juga yang terjadi kerana faktor-faktor lain seperti tekanan, situasi, kecederaan fizikal pada bahagian otak, kesan akibat pengaruh ubatan atau dadah dalam dos yang tidak sesuai dan lain-lain.

Dari sudut orang kampung pula, gila boleh terjadi akibat dari buatan orang, sihir, santau, rasukan jin atau syaitan dan sebagainya. Namun sekali lagi saya tekankan, saya bukanlah arif dalam hal ini, maka izinkan saya menarik diri dari terus membincangkannya, sama-sama kita serahkan kepada mereka yang lebih pakar.

Kegilaan/Obses.

Gila yang ingin saya kongsikan di sini adalah perasaan/tindakan yang bersungguh-sungguh, kerana terlalu suka atau inginkan sesuatu. Cinta gila-gila. Suka gila-gila. Minat gila-gila. Rindu gila-gila. Mahu gila-gila. Inginkan sungguh-sungguh.

Kegilaan ini adakalanya mampu memberi kesan yang positif kepada penghidapnya. Mampu mejadi mangkin pembakar semangat untuk mencapai apa yang diingininya, asalkan impiannya itu tidak bertentangan dan ajaran agama kita, tidak menyakiti sesama manusia dan tidak memudaratkan. Cara untuk mendapatkannya juga mestilah betul kerana sesungguhnya matlamat tidak menghalalkan cara.

Contoh kegilaan ;

Gila buku >> Suka baca buku >> Bertambah ilmu

Gila bola >> Suka bola dan segala yg berkaitan bola >> Efek berbeza bergantung pada situasi

Gila duit/harta/pangkat >> Suka wang >> Positif kerja sungguh2. Negatif bila sanggup buat apa saja demi wang.

Gila bayang >> Sukakan seseorang >> Hidup jadi tak terurus (makan tak kenyang tidur tak lena)

Ada yang lagi pelik,

Gila ESQ >> tak pernah ketinggalan recharge ESQ >> Misteri dan masih tinggal tanda tanya

Gila blog/internet >> Sentiasa habiskan masa untuk blog/internet >> Tak baik untuk kesihatan, kurang masa untuk beriadah dan beribadah

Dan lain-lain.

Bahaya Kegilaan.

Sejauh manakah kegilaan ini mendatangkan mudarat kepada mangsanya? Pernahkah anda terlibat dengan penyakit ini?

Mohon kerjasama agar dapat berkongsi dan sertakan sekali bagaimana caranya anda menangani masalah kegilaan ini.

Terima kasih, wassalam.




1 comment:

ikhwana syuhada said...

gila stereng kereta... pantang minyak kereta penuh saya drive kereta... sampai abis ^_^.

saya sayang kereta saya....