+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, May 4, 2012

Kita yang Memilih

Hidup adalah anugerah dari Ilahi. Biar apa pun jua rintangan yang menghalang, hidup harus juga diteruskan.

Kita boleh saja memilih untuk mengalah, kerana itu yang paling mudah. Siapa pun bisa lakukannya! Kita juga boleh saja memilih untuk mengasingkan diri, menangis dan meratapi nasib diri. 'Untung' nasib boleh jadi gila, 'selesai' semua masalah!




Tapi kerana kita hidup berTuhan. Syukurlah. Allah sentiasa ada bersama. Bila kita sakit, Dia menyembuhkan. Bila kita lapar, Dia memberi kita makan. KataNya, bersama kesulitan ada kemudahan. Lalu kita percaya dan yakin. Maka, semua beban menjadi ringan. Dan langkah kaki terus kita atur. Mara ke hadapan. Mencari sebuah destinasi.


Ubat walaupun pahit, kita telan jua kerana ia adalah penawar menyembuhkan penyakit. 


Bukan mudah untuk mudah. Tidak payah untuk payah. Namun, buatlah pilihan dengan penuh berhikmah. Tepuk dada tanya iman. Dipandu akal yang waras tanpa mengabaikan naluri dan keinginan seorang insani.

Aku tak yakin bahagia akan menjemputku dalam kehidupan ini, tapi aku tetap juga akan teruskan langkahku. Kerana aku percaya, pengakhiran hidupku bukanlah mati. Tapi syurga atau neraka.


Akanku katakan pada mataku, jangan menangis. Akanku bisikkan pada hatiku, jangan bersedih. Akanku pujuk akalku, Allah sayang padaku.