+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, January 6, 2011

Saya Pun Berdosa

Saya memohon perlindungan daripada Allah, dari syaitan yang direjam.

Bismillahirrahmanirrahim..

(Ingatlah akan) hari (kiamat yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun orang-orang yang telah hitam legam mukanya, (mereka akan ditanya secara menempelak): "Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? Oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu". (A-li'Imraan 3:106) 


Naauzubillahiminzalik..

Selamat hari Jumaat kepada sahabat yang dirahmati Allah. Sebelum meneruskan celoteh saya kali ini, pertama kali, saya ingin mengajak sahabat sekalian, dan juga diri ini sendiri agar sentiasa mensyukuri anugerah dan nikmat yang Allah telah berikan kepada kita, hingga ke saat ini. Alhamdulillah, kerana kita masih lagi hidup hingga ke detik ini. Segala puji bagi Allah, penguasa sekalian alam.

Bersyukurlah samada dalam kesulitan atau kesenangan. Mungkin sekarang kita sedang menanggung derita, kesakitan, luka yang pedih, sengsara yang berpanjangan, tapi ingat jangan lupa, itu adalah sebahagian daripada tanda kasih Allah kepada kita, maka seharusnya kita juga mensyukuri anugerah sakit yang diberikan oleh-Nya. Moga-moga, kesakitan yang kita tanggung, menambah lagi rasa kasih dan cinta kita terhadap-Nya, menambahkan lagi rasa syukur kita kepada-Nya, merapatkan lagi hubungan kita dengan-Nya, mengurangkan dan menghapuskan dosa-dosa kecil kita.

Semoga kesakitan dan derita yang kita tanggung, menambahkan lagi keimanan dan ketakwaan kita kepada-Nya, membuka lebih banyak jalan menuju ke syurga, sekaligus menutup jalan ke neraka. InsyaAllah. Amin ya rabb.

Kedua, suka saya ingatkan, agar kita sama-sama dapat perbanyakkan zikir dan mengingati Allah. Banyakkan beristighfar, mohon keampunan dari-Nya. Kerana kita, cumalah hamba. Dan kita juga, sering alpa dan lupa, leka dan lalai. Samada sengaja atau tidak sengaja, kita sering 'tergelincir', 'terbabas' dan 'tersesat'. Cenderung melakukan dosa. Samada dosa besar mahupun kecil. Dan kerana kita hanya mengharap keampunan dan keredhaan-Nya. Maka, jangan kedekut, jangan malas, jangan sombong, pohonlah keampunan dari-Nya dengan bersungguh-sungguh dan dengan setulus hati. Beristighfarlah sentiasa.

Moga-moga, Allah mengampunkan dosa-dosa kita. Amin ya rabb.

Perkongsian pagi ini. InsyaAllah, sedikit sebanyak mengenai kepentingan dan perlunya bermuhasabah dan memperbaiki diri, meningkatkan amalan. Moga Allah izinkan, agar apa yang ingin saya kongsikan, sama-sama kita peroleh manfaat darinya, insyaAllah.

Mungkin ramai yang sudah tahu, saya bukanlah golongan 'Islamik sejak azali'. Jika sahabat mengenali saya sejak di bangku sekolah, pastinya dapat mengerti dengan mudah apa yang saya maksudkan 'Islamik sejak azali'. Mudah kata. Saya ibarat laut yang sukar diduga. Sekejap pasang, sekejap surut. Sekejap tenang tidak lama kemudiannya bergelora. Mungkin itulah gambaran iman saya. Ada naik dan turun. Ada elok dan ada sebaliknya. Kadang-kadang, saya ibarat layang-layang yang putus talinya, hilang arah tujuan. Terkapai-kapai, berkelana ditiup angin jatuh entah ke mana mengikut nasib.

Mungkin 'begini' cara Allah mahu menguji saya, menguji sejauh mana keimanan dan kecintaan saya terhadap-Nya. Mungkin ini caranya, Allah mahu saya menikmati indahnya taubat setelah penat berbuat dosa. Dan mungkin ini caranya, Allah mahu saya merasa gembira, 'ketemu jalan pulang setelah tersesat di hutan belantara'. Allah. Hanya Engkau yang Maha Mengetahui.

Terjatuh dan bangun. Merangkak-rangkak dalam kegelapan mencari sinar, ternyata bukanlah mudah.

Syukur kerana biar selangit tinggi dosa saya, Allah tidak membiarkan saya terus hanyut dan karam. Alhamdulillah, kerana Allah memberi saya ruang dan peluang untuk kembali bertaubat kepada-Nya. Kerana kasih dan sayang-Nya, rasa rindu dan cinta pada-Nya membuak-buak. Saya ingin bertaubat. Saya mahu mensucikan diri dari segala dosa dan noda.

Saya tidak mahu ke neraka, saya ingin ke syurga. Allah. Bantulah saya!

Merangkak penuh kepayahan. Bangkit dari mimpi silam.

Saya banyakkan membaca, mencari ilmu. Bertanya jika tidak tahu. Saya bergaul dengan sahabat yang lebih baik akhlak, ilmu dan amalannya. Sahabat yang cenderung ke arah keburukan, saya buang terus. Saya menutup ruang dan peluang yang boleh mendedahkan diri kepada dosa dan noda. Saya mahu perbaiki diri, tidak ingin mengulangi dosa-dosa silam.

Jika dulu saya sekadar membaca al-Quran tanpa memahami isi kandungnya, kini saya baca Al-Quran dan maknanya sekali. Maha Suci Allah. Al-Quran ternyata begitu indah, dan sememangnya mukjizat yang paling besar.

Hati dan nurani saya sering tersentuh bila membaca kalimah-kalimah suci Al-Quran. Ada kalanya saya tersenyum dengan janji-janji Allah dan ada masanya juga saya menangis ketakutan. Membaca Al-Quran ibarat membaca surat cinta dari sang kekasih yang sangat dicintai. Saya cuba merakam segalanya ke dalam kotak memori saya. Memahami setiap makna dan maksud dengan penuh rasa kasih dan sayang. Bingkisan itu bukan dari sebarangan kekasih, tapi dari Kekasih yang maha agung.

Apakah wajar hati ini tidak tersentuh? Tidak terasa getarnya?

Di dalam Al-Quran, Allah menjanjikan ganjaran yang baik, pahala yang berlipat ganda, syurga yang indah kepada mereka yang berbuat baik, dan sebaliknya bagi mereka yang melakukan dosa dan maksiat, neraka adalah sebaik-baik tempat untuk mereka.

Naauzubillah.

Gentar. Gerun. Siapa yang ingin ke neraka? Memegang api lilin di dunia pun saya tidak sanggup, apatah lagi api di dalam neraka? Naauzubillah. Dan siapakah pula yang tak ingin ke syurga? Tentunya, kita semua mahu ke syurga. InsyaAllah.

Saya membaca, kiranya saya tahu dan yakin, azab Allah sangat pedih. Nikmat Allah sangat indah. Saya tahu neraka itu ada. Syurga itu ada.

Hairannya. Saya yang tahu azab neraka dan nikmat syurga juga rupa-rupanya tidak terlepas dari melakukan dosa dan maksiat. Astagfirullahalazim. Astaghfirullahalazim..

Saya yang tahu api itu panas, juga tidak terlepas dari kesilapan menyentuhnya, apatah lagi mereka yang tidak tahu? Allahu... Janganlah Kau kira kami bersalah kerana kami lupa atau kami tidak tahu Ya Allah... Dan janganlah Kau masukkan kami ke neraka bersama mereka yang Engkau murkai. Ampunkanlah dosa-dosa kami.

Sahabat yang dikasihi Allah. Setiap dari kita tidak lepas dari melakukan dosa dan kesilapan. Namun, janganlah terus menjauhkan diri dari Allah. Ketahuilah, bila selangkah kita mendekati-Nya, semakin dekat Dia menghampiri kita. Begitulah sebaliknya sekiranya kita menjauh dari-Nya.

Bila tersedar dari kesilapan, beristighfar dan mohonlah keampunan dari Allah Swt. Sesungguhnya. Dia maha pengasih lagi maha pengampun. Bersungguh-sungguhlah dalam mencari keampunan dan keredhaan Ilahi.

Ayuh, sama-sama kita muhasabah diri, dan beristighfar. Kita hidup di dunia bukan selama-lamanya. Esok atau lusa, kita pasti mati. Atau mungkin hanya beberapa saat lagi kita diberi keizinan untuk bernafas di muka bumi ini, kita juga tidak tahu. Semoga, kita mempunyai bekalan amalan yang mencukupi, yang dapat menyelamatkan kita dari azab neraka dan menjadi 'tiket' untuk kita masuh ke syurga. InsyaAllah.

(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. (A-li'Imraan 3:8)

Wallahua'alam.


1 comment:

Anonymous said...

terima kasih di atas perkongsian...