+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, December 19, 2010

Tumpang Bahagia, Kita Kan Bersaudara

Alhamdulillah, satu lagi hari yang indah telah kita tempuhi. InsyaAllah, jika esok umur kita masih panjang, dan bumi ini belum kiamat, esok juga pasti menjadi satu lagi hari yang indah. Dengan izin Allah, dan tertakluk kepada penerimaan dan pentafsiran kita akan erti keindahan.

Hari ini indah buat saya kerana saya masih lagi diberi keizinan untuk bernafas di bumi Allah, menghirup udara ciptaan-Nya, berjalan di atas hamparan bumi ciptaan-Nya, bertemu dengan makhluk-makhluk ciptaan-Nya, melihat panorama alam dan gelagat manusia dengan mata ciptaan-Nya, dan banyak lagi, yang indah-indah, Alhamdulillah.

Memanfaatkan hujung minggu, saya sempat meluangkan masa ke pusat membeli belah, membeli sedikit barang keperluan. Biarpun sendirian namun saya bersyukur kerana segalanya lancar dan saya juga bebas bergerak tanpa perlu rasa takut. Selesai membeli dan membayar harga barang-barang keperluan, saya menjinjing beg plastik, memasang niat untuk terus pulang. Saya turun ke tingkat bawah menggunakan tangga 'escelator'.

Sedang berdiri dan turun, mata saya sempat menangkap ke arah sebuah keluarga yang juga sedang menggunakan escelator untuk turun. Si ibu, si ayah, seorang anak lelaki berusia lebih kurang 5 tahun dan seorang anak perempuan berusia lebih kurang 2 tahun. Si ibu memegang troli yang sarat. Si ayah memerhatikan kedua-dua anaknya.

Mulanya mereka mahu turun bersama-sama, namun sebaik sahaja ibu, ayah dan adik perempuan bergerak turun, si abang berdegil tidak mahu turun. Berdiri di tepi tanggga sedangkan yang lainnya sudah hampir tiba ke tingkat bawah. Si ibu masih fokus dengan troli yang dipegang, mungkin menaruh sepenuh kepercayaan kepada si ayah untuk mengawasi anak-anak. Sekali-sekala dia sempat menjeling kepada si ayah dan anak-anak. Si ayah pula menunjukkan riak wajah cemas melihat si anak masih di tingkat atas tidak bergerak namun akhirnya kelihatan lega bila si anak melangkah kaki ke atas escalator.

Melihat sang abang masih di atas, si adik yang comel mula berlari semula mahu naik ke atas. Riak wajah si ayah menjadi cemas semula. Sangat cemas. Tanpa berlengah dia terus mengejar si anak naik ke atas semula. Si ibu memberikan perhatian lebih sedikit. Namun bila si ayah berjaya mendapatkan si anak yang masih kecil lalu mendukungnya, akhirnya si ibu tersenyum lega. Tanpa kata-kata, namun kebahagiaan terungkap pada wajah-wajah mereka. Subhanallah.

Demikian antara gelagat yang sempat dirakam oleh lensa mata saya pada hari ini. Melihat mereka bahagia, anehnya, sedikit kebahagiaan meresap ke jiwa ini. Tanpa sebab, atau mungkin inilah yang dimaksudkan, 'tumpang bahagia', barangkali..

"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)

"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Dari Abu Hurairah R.a, Nabi Saw bersabda: ‘"Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya." (HR. Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah saw bersabda :“Janganlah kamu dengki mendengki, janganlah kamu menawar harga untuk menjerat orang lain, janganlah benci membenci, janganlah belakang membelakangi, janganlah menjual di atas jualan lain dan jadilah hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim saudara kepada muslim yang lain. Tidak boleh menzaliminya, tidak boleh menghina dan membiarkannya dihina orang. Takwa adalah di sini. (Rasulullah menunjukkan ke dada, dan mengulanginya tiga kali). Cukuplah sebagai kejahatan seseorang kalau ia menghina saudaranya sesama muslim. Setiap muslim ke atas muslim yang lain haram darah, harta dan kehormatannya."(HR. Muslim dan Ibnu Majah)

No comments: