+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, December 27, 2010

Tak Mahu Sesat dan Silap

Bismillahirrahmanirrahim..

Kemiskinan dan kesusahan tidak menghalang saya untuk menanam cita-cita setinggi langit. Sewaktu kecil, saya menanam azam untuk belajar bersungguh-sungguh, supaya berjaya dalam pengajian dan mendapat kerja yang menjanjikan gaji yang lumayan. Saya mahu kaya dan tidak ingin hidup miskin selamanya.

Ketika kecil juga, saya sering menjadi perhatian kerana selalu cuai. Pinggan mangkuk di rumah selalu berkurang jumlahnya kerana saya puncanya. Sering terlepas dari pegangan tangan lalu jatuh ke lantai pecah berkecai. Pernah juga pinggan hampir sedozen pecah sekelip mata kerana kecuaian saya itu. Syukurlah emak dan ayah sangat memahami 'kekurangan' saya ini. Tidak pernah mereka marah saya, malah sering menenangkan saya bila saya dirundung rasa kesal dan bersalah kerana kecuaian saya itu telah merosakkan banyak harta benda. Saya bersyukur seadanya, sesungguhnya, merekalah ibu dan ayah yang terbaik buat saya.

Saya ingat lagi. Kata emak waktu itu. Tangan saya panas. Pegang barang selalu rosak. Mungkin emak masih terpengaruh dengan adat orang dulu-dulu, atau mengapa, saya tidak pasti. Namun, kerana kecuaian saya itu juga, saya menjadi lebih berhati-hati dan trauma, takut merosakkan lebih banyak barang. Dan juga, saya mudah panik dan kelam kabut orangnya. Selalu juga, otak saya gagal berfungsi dengan baik bila gemuruh datang. Jadi, sempat juga saya menanam cita-cita, mahu menjadi kaya supaya ada pembantu rumah dan pemandu. Kiranya, saya tidak perlu memandu dan tidak perlu risau kalau-kalau saya panik, kecuaian atau kemalangan atau tersesat di jalan raya, kerana saya tidak perlu memandu sendiri.

Seperti drama tv, pembantu rumah saya mungkin bernama Mak Mah, pemandu saya mungkin bernama Pak Mat..

Ah! Angan-angan seorang anak kecil. Kenyataannya, hidup tidak seindah impian.

Masa terus berlalu, alhamdulillah saya tidak lagi semiskin dulu. Namun, tidaklah kaya untuk memiliki pembantu rumah bernama Mak Mah dan pemandu bernama Pak Mat. Jadi, saya perlu membasuh baju, mengemas rumah, memasak, lipat baju, gosok baju dan lain-lain dengan tulang empat kerat saya juga. Dan saya juga harus memandu sendiri. Tanpa Pak Mat.

Menjadi saya bukan mudah. Selalu cepat panik dan cepat rasa 'stress' bila terbuat kesilapan. Kepala saya sering sakit berdenyut-denyut bila saya menjadi tertekan, walaupun kesilapan yang dilakukan tidaklah sebesar mana. Selalu juga saya sakit kepala ketika memandu. Kerana tersilap jalan dan tersesat. Oleh yang demikian, saya jarang memandu, kecuali jika benar-benar perlu atau terpaksa.

Saya tidak suka memandu kerana selalu sesat, takut kemalangan dan selalu panik bila di atas jalan raya. Bertambah cuak jika tempat yang ingin di tuju sangat asing bagi diri ini. Andai jalan biasa dilalui pun selalu sesat, inikan pula tempat baru, tak sanggup saya menyusahkan diri sendiri.

Saya juga sangat tidak suka memandu di tengah bandar Kuala Lumpur. Papan tanda mengelirukan, selalu sesak dan banyak jalan sehala, andai terlepas simpang keluar, jawabnya terpaksa membuat 'u-turn' yang mungkin jaraknya bertambah berbelas kilometer. Saya tak suka sesat. Buang masa, tenaga, membazir minyak dan mungkin toll. Oh.

Bersambung. InsyaAllah...



No comments: