+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, December 27, 2010

Pelakon Terbaik

Ini cerita aku
kisah hidupku
pentasnya dunia
pelakonnya aku

Duniaku aneh
hidupku misteri
penuh tanda tanya
soalan tanpa jawapan
kian hari bertambah sulit
hampir tersimpul mati
kekusutan di sana sini
tiada tanda bakal terlerai

Entah di mana
hujungnya
mana pemula
mana penutup
aku tidak tahu
namun kaki penat
langkah tidak bermaya
hidup tak mahu
mati tak ingin

Nafas bagai tersekat
luka bagai tersiat-siat
pedih menusuk ke sukma
bagai racun
mengalir dalam darah
mendera saraf dan nadi
bisanya hanya aku
dan Dia yang tahu

Aku hanya
pelakon terbaik
di pentas kehidupan
tak pernah gagal
memenuhi takdir-Nya
kerna hanya Dia
Yang Maha Berkuasa
sakit dan pedihku
tangis dan rintihku
semua dengan izin-Nya

Ku tunduk akur
kerana aku cuma
seorang hamba.

No comments: