+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, December 12, 2010

Coretan 12 Disember : Sekalung Penghargaan

Bismillahirrahmanirrahim.

Sahabat yang dikasihi Allah, apa khabar hari ini? Moga semuanya bertambah sihat, bertambah amalan, bertambah bahagia, InsyaAllah..

Masa terus berjalan, sekali sekala saya sempat menjeling pada senarai 'followers' yang kian bertambah dari hari ke hari. Maha Suci Allah, Alhamdulillah, sedar atau tidak, jumlahnya kini mencecah lebih 400 orang. Kepada semua yang sudi klik 'follow', saya ucapkan terima kasih yang tidak terhingga, sesungguhnya saya sangat mernghargai kesudian anda semua, untuk berziarah dan singgah di teratak buruk saya ini, moga-moga kehadiran kalian di blog ini, sedikit sebanyak mendapat manfaat dan hasil yang baik. InsyaAllah, untuk dunia dan akhirat.

Makin bertambah bilangan sahabat, makin 'berat' juga bebanan yang saya galas. Makin besar tanggungjawab saya. Manakan tidak, setiap kali menulis, saya harus memikirkan kesemuanya sekali. Siapa yang akan membaca tulisan saya ini? Siapa yang akan menerimanya atau menolaknya? Apakah kesan daripada tulisan saya ini, baikkah atau sebaliknya? Adakah dosa atau pahala berganda yang bakal saya perolehi hasil dari coretan dan nukilan saya? Allahu.

Bagi saya, ini adalah amanah dan tanggungjawab yang harus saya pikul dan laksanakan sebaik yang mungkin, agar mendatangkan manfaat dan faedah yang baik buat diri saya sendiri dan tentunya buat semua yang sudi membaca, moga Allah permudahkan, insyaAllah.

Sahabat, selalunya bila saya menulis, saya cenderung untuk mengingatkan diri sendiri, memberi pesanan kepada diri sendiri dan memotivasikan diri sendiri. Namun saya juga percaya, kalian yang membaca, adakalanya melalui 'permasalahan' yang serupa dengan saya, perlu dimotivasikan dan diberi peringatan, ada yang rasa terubat bila membaca coretan saya kerana mungkin pengalaman yang kita lalui, sedikit sebanyak ada persamaan. Saya berharap, dalam waktu saya memujuk diri sendiri, moga-moga saya dapat memujuk sahabat yang lain juga. Dalam waktu saya menenangkan diri sendiri, mencari kekuatan buat diri sendiri, moga-moga sahabat-sahabat yang lain juga mendapat kekuatan dan ketenangan yang serupa.

Mungkin ada yang bertanya, kenapa saya suka menulis dalam blog? Ada juga yang bertanya, kenapa blog saya tiada perkongsian luahan perasaan atau catatan harian seperti blog orang lain? Dan pernah juga saya dituduh mencari publisiti murahan melalui blog. Sejujurnya saya tidak ambil kisah apa kata orang, kerana saya yakin dan percaya, tiada siapa yang dapat memahami atau mengetahui apa yang tersirat di dalam jiwa saya. Tiada siapa yang betul-betul mengerti jikapun seribu perkataan yang saya tuliskan untuk menterjermahkan apa yang terpendam di dalam hati ini, kecuali Dia. Dan bukankah, hidup dan mati ini hanya untuk-Nya? Maka, katalah apa yang mahu dikata, dan cukuplah hanya Dia yang Mengetahui segalanya.

Mudahnya, saya ingin berbakti kepada saudara seagama saya, kepada masyarakat, kepada mereka yang memerlukan. Saya sedar saya tidak punyai harta yang banyak untuk didermakan, saya juga tiada masa yang banyak untuk turun padang berbakti mencurah tenaga, dan saya juga tidak petah dalam berkata-kata. Apa yang saya mampu, cuma di sini, dari jiwa ke jari jemari, lalu terhasillah nukilan dan coretan. Moga, tulisan saya di sini, dicatit oleh malaikat di bahu kanan saya, sebagai sebahagian dari ibadah saya kepada-Nya.

Harus diingatkan, saya bukanlah manusia yang sempurna. Saya juga bukanlah pakar motivasi, juga bukan ustazah. Saya cuma manusia biasa seperti kalian semuanya, punya kelemahan dan kekurangan. Tidak pernah lepas dari melakukan kesalahan. Dan sedang mencari kekuatan untuk bangkit dari kegagalan. Oleh itu, saya hargai dan gembira, sekiranya sahabat ada teguran dan pandangan untuk diajukan, silakanlah berkongsi dengan saya, insyaAllah, sama-samalah kita berusaha untuk memperbaiki diri.

Silakan 'comment' jika ada yang tak berkenan, atau pandangan yang lebih baik, atau, boleh juga emel saya di alamat berikut:

skyredbutterfly@gmail.com

Mari doakan, agar kita semua, bertambah pahala, dari saat ke saat. Sekali lagi terima kasih saya ucapkan kepada semua yang sudi membaca, dan, mohon ampun maaf, atas segala salah dan silap.

Hingga bertemu lagi, jika diizinkan Allah. Wassalam.

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum..

suka baca entry2 kat blog kak asniza ni. teruskan menulis ye akak.. zara akan baca setiap entry yg akak tulis. ^_^

AsNiza said...

Salam wbt Zara ^_^

Hai. thanx sudi baca entri kat blog akak, appreciate so much sis ;)

InsyaAllah, doakan akak ya supaya boleh sentiasa menconteng kat blog ini.

Take care and have a very nice day sis=)