+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, December 23, 2010

Kisah Gagak Hitam

Assalamualaikum wbt..

Dimulai dengan menyebut nama ALlah dan memuji kebesaran-Nya. Alhamdulillah, kerana kita masih diberi keizinan oleh-Nya, untuk hidup, hingga ke saat ini. Dan pastinya, ajal maut, mati, hanya Dia yang Maha Mengetahui.

Kebelakangan ini, kita sering dihidangkan dengan berita-berita yang menyayat hati. Tentang kemalangan, kecelakaan. Tentang mati. Allah. Mati di mana-mana saja, 'penyebabnya' juga pelbagai, namun yang pasti, sebagai muslim yang beriman kepada-Nya, kita haruslah percaya, bahawa hanya Allah yang berkuasa atas segalanya. Kun fayakun. Maka jadilah.

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita kemalangan sebuah bas persiaran. Kemalangan ngeri dan itu bukanlah yang pertama. Namun, melihat angka kematian yang agak tinggi, yakni 27 orang (berdasarkan berita 22 Disember), ramai antara kita yang tersentak!

"Huish! Jangan naik bas lagi lah. Bahaya!"

"Owh, nasib baik orang Thailand"

"Alah, bukan orang Islam, biarlah."

"Berapa nombor plat? Ambik nombor ekor. Berjudi. Mana tahu dapat 'ong!'"

"Gagak hitam tu petanda ajal ya? Kalau macam tu, lainkali nampak gagak hitam lagi, mesti ada kemalangan lagi."

"Ya Allah, bila giliran aku pulak yang mati. Dah cukup ke amalan aku?"

............... Dan macam-macam lagi..

Apapun, marilah kita muhasabah diri kita. Periksa diri kita, periksa tahap keimanan kita. Apakah dalam kita bertutur, dalam kita berfikir, adakah Allah ada disetiap tutur bicara dan cetusan akal kita? Apakah kita sentiasa mengingati Allah?

Kita harus yakin dan percaya, ajal dan maut kita sudah ditentukan. Malaikat Izrail yang ditugaskan untuk mencabut nyawa kita, tidak pernah engkar perintah Tuhannya, sentiasa patuh pada suruhan Tuhan. Tidak kira, walau di mana kita berada, walau di atas pembaringan yang paling selesa sekalipun, jika Allah sudah tuliskan bahawa pada saat dan detik itu kita akan mati, maka matilah kita. Sesungguhnya, bukan bas atau kereta, motor atau basikal yang berkuasa untuk menarik nyawa kita. Namun, pada masa yang sama, berhati-hatilah sentiasa. Islam melarang kita melakukan perbuatan yang boleh memudaratkan diri kita sendiri.

Allah berfirman dalam Surah Al-Ankabut, ayat 57,

"Setiap yang bernyawa pasti merasa mati, dan kepada Allah kamu dikembalikan"

Islam atau pun tidak. Kita semuanya makhluk ciptaan Allah. Jika Allah mahu, Dia boleh saja ciptakan kita satu kaum, satu agama, kerana Dia Maha Berhak lagi Maha Berkuasa. Namun Allah juga lebih mengetahui atas segalanya. Setiap apa yang Dia ciptakan, tiada yang untuk sia-sia. Kita disarankan untuk saling mengasihi dan saling menghormati. Tidak kira samada dengan makhluk ciptaan yang lain seperti binatang dan tumbuhan, juga sesama manusia. Sedarlah bahawa kita cuma hamba. Allah sudah banyak berbuat baik kepada kita, maka, berbuat baiklah kita sesama makhluk. Moga bertambah-tambah kasih sayang Allah kepada kita. InsyaAllah.

Kisah gagak hitam.

Orang dulu-dulu percaya, jika ada binatang hitam seperti kucing, anjing dan mungkin gagak melintas di hadapan, elok jangan teruskan perjalanan, mungkin ajal dan bahaya menanti di hadapan. Astagfirullahalazim.

Beristighfarlah. Jauhi perkara-perkara syirik, tahyul atau khurafat. Bukankah hanya Allah yang maha mengetahui atas segalanya. Sungguh, perkara-perkara ghaib, mahupun perkara yang diluar batasan pemikiran kita, hanya Dia yang lebih tahu. Oleh itu, usahlah kita melampaui batas. Saling berandaian dan percaya kepada perkara-perkara yang tidak pasti, yang kita sendiri tidak tahu kesahihannya.

Allah berfirman dalam Surah Ar-Rum, ayat 28;

"Dia membuat perumpamaan bagimu dari dirimu sendiri. Apakah (kamu rela jika) ada di antara hamba sahaya yang kamu miliki, menjadi sekutu bagimu dalam (memiliki) rezeki yang telah Kami berikan kepadamu, sehingga kamu menjadi setara dengan mereka dalam hal ini, lalu kamu menjadi takut kepada mereka sebagaimana kamu takut kepada sesamamu? Demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengerti."

Saya menyeru diri sendiri, dan sahabat sekalian agar tidak mudah percaya kepada perkara-perkara yang samar dan tidak pasti. Teguhkan keimanan dan keyakinan kita kepada Allah. Perbanyakkan amalan baik dan tinggalkan amalan buruk. Menjaga perbuatan dan lisan mungkin sukar, tapi sesungguhnya, menjaga hati dan minda ternyata jauh lebih sukar. Moga kita dipelihara oleh-Nya, terhindar dari sifat-sifat keji. Dan semoga, perbuatan dan lisan kita, dihitung sebagai amalan yang baik, tercatit sebagai pahala, kerana didorong oleh cetusan hati dan niat yang baik. InsyaAllah.

Mohon diri untuk berundur. Apa yang salah mohon diperbetulkan, dan sungguh, saya juga manusia biasa. Hanya Allah yang maha mengetahui atas segalanya.

Wallahua'alam.

"Tapi orang-orang yang zalim, mengikuti keinginannya tanpa ilmu pengetahuan, maka siapakah yang dapat memberi petunjuk kepada orang yang telah disesatkan Allah. Dan tidak ada seorang penolong pun bagi mereka. [Ar-Ruum, ayat 29]

No comments: