+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, December 10, 2010

Siapa Mahu Mati?

Allah ciptakan manusia unik. Kita sememangnya unik. Ada pelbagai karekter. Pelbagai susuk tubuh. Pelbagai rupa. Pelbagai kehendak dan citarasa. Dan sesungguhnya, dalam dunia ini hanya ada seorang saya dan saya tidak mungkin akan sama dengan dia, mereka, atau anda sekalipun. Maha Suci Allah.

Allah berfirman dalam Surah At-Tiin Ayat 4;

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya"

Allah juga tidak ciptakan kita untuk sia-sia. Di bumi ini, kita punya amanah dan tanggungjawab yang kita galas dan perlu kita laksanakan, sebagaimana Firman Allah Swt dalam Surah Az-Zariyat, Ayat 56;

"Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku"


Kitalah juga adalah makhluk Allah, ciptaan-Nya yang terpilih sebagai khalifah di muka bumi ini sebagaimana firman-Nya dalam Surah Al-Baqarah, ayat 30;

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".

Harus diingatkan juga, dunia ini hanya sementara. Dalam dunia ini tiada apa pun milik kita, semuanya pinjaman. Jasad dan nyawa juga pinjaman, bila tiba saat yang ditetapkan, kita akan kembali kepada-Nya, melengkapkan kembara kehidupan kita, singgah ke alam barzakh sebelum menuju ke alam akhirat, ke negeri yang abadi. Allah berfirman dalam Surah Al-Ankabut, ayat 57;

"Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan). "

""...... Dan tidak ada seorang pun dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan dikerjakannya esok hari. Dan tidak ada seorang pun yang tahu, di bumi mana dia akan mati. Sungguh, Allah maha mengetahui, maha mengenal."
[Surah Luqman: Ayat 34]

Kita semua, pasti akan mati. Bila dan di mana, hanya dia yang tahu.

Kebanyakan dari kita, punya cita-cita, azam, matlamat, plan untuk kita capai. Selalunya bila tiba tahun baru, kita sibuk berbicara mengenai azam masing-masing. Matlamat yang ingin capai ketika hidup kita, sedangkan kita sendiri tidak pasti, sampai bila kita diizinkan hidup di dunia ini. Sedangkan kita juga pasti, bahawa kita akan mati, tapi jarang di kalangan kita yang menanam azam, yang ingin kita capai setelah kita mati.

Aneh bunyinya, cita-cita setelah mati.

Siapa mahu mati?

Mati itu pasti, suka atau tidak, bila sampai masanya, kita pasti mati.

Kata orang, bekerjalah seolah-olah kamu mahu hidup selamanya. Beribadatlah seolah-olah kamu akan mati esok hari.

Ada pula hadis yang berbunyi; " Dunia penjara orang beriman surga bagi orang-orang kafir" (Sunan Ibnu Majah: Bab Zuhud Hadits No: 4113).

Jadi bagaimana?

Harus pandai menyeimbangkan. Antara dunia dan akhirat. Jangan sampai di dunia kita bahagia tapi di akhirat kita sengsara.

Ibadat bukan bererti duduk di atas sejadah semata-mata. Jangan tersilap konsep, belajarlah jika tidak tahu dan tuntutlah ilmu dengan guru yang benar-benar arif.


Harus diingatkan juga, orang yang bijak adalah orang yang selalu mengingati mati. Mengingati mati bukan bererti kita harus pasif, mundur dan tidak membangun. Mengingati mati bukan bermakna kita harus berpeluk tubuh, tidak berdaya saing dan tidak berusaha. Namun lebih dari itu, mengingati mati membuatkan kita menggandakan usaha, berusaha lebih gigih kerana hasil yang kita harapkan bukan hanya untuk dunia, tapi juga akhirat.

Mengingati mati membuatkan kita sentiasa beringat bahawa malaikat di kiri dan kanan sentiasa mencatit perbuatan dan amalan kita, meletakkan diri kita dalam keadaan yang sentiasa berhati-hati, takut melakukan kejahatan tidak kira rasuah atau makan gaji buta. Kerana kita yakin dan percaya, bahawa mati itu pasti, hari akhirat itu pasti, syurga dan neraka itu pasti.

Allah berfirman lagi, dalam Surah Al-Ankabut, ayat 64;


"Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat)."

Sampai di sini bicara saya untuk kali ini. Moga mendapat manfaat darinya, dan semoga catitan saya kali ini, sebahagian daripada ibadah saya kepada-Nya.

Mohon doa dari sahabat sekalian, moga kita semuanya sentiasa mendapat petunjuk dari-Nya, mendapat kebahagiaan, di dunia dan di akhirat. InsyaAllah.

Mana yang silap, mohon diperbetulkan. Mana yang salah, mohon dimaafkan.

Wassalam.



No comments: