+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, December 7, 2010

Kalendar, Diari, Jam

Assalamualaikum wbt..

Semoga semuanya dirahmati Allah =)

Alhamdulillah, kita masih lagi bernafas di bumi indah ini. Syukur juga kita sempat meraikan tahun baru sekali lagi, Salam Maal Hijrah saya hulurkan.

Bagai semalam kita meraikan 1 Ramadhan. Bagai semalam kita menyambut 1 Syawal. Kini 1 Muharram datang lagi, betapa ajaibnya masa. Tidak pernah berhenti menunggu kita, siapa yang terlambat, dia yang ketinggalan. Begitu uniknya masa. Rahsia Allah yang hanya Dia lebih mengetahui segalanya.

Dalam kita meraikan tahun baru, harus juga kita berhenti sejenak, mengenang kembali detik-detik bersejarah penuh erti, insan-insan terpilih oleh-Nya, yang mengharungi segala kesukaran dan keperitan, berhijrah dari Kota Mekah ke Kota Madinah. Mari kita bersyukur dan berterima kasih, kerana pengorbanan dan penghijrahan mereka, maka kita hari ini dapat menikmati nikmat Islam dan Iman, kerana penghijrahan mereka, membawa terang cahaya, dengan izin Allah adanya, kita berkesempatan menikmati dan menghirup manisnya Iman dan Islam. Alhamdulillah. Terima kasih Allah, sesungguhnya takdir-Mu dan aturan-Mu, itulah yang terbaik buat kami semua.

Imbas kembali, ketika mula berkhidmat di tempat kerja sekarang, Mr Ooi (pengurus jabatan) telah menghadiahkan saya sebuah kalendar dan sebuah diari yakni buku catatan. Walaupun saya memulakan kerja pada pertengahan tahun, bulan Mei 2010, namun saya dihadiahkan keduanya itu, yang lumrahnya diperlukan ketika di awal tahun.

Agaknya kenapa?

Saya bukanlah punya kuasa adiwira untuk menebak apa yang ada dalam kotak fikiran Mr Ooi, dan saya juga segan untuk bertanya kenapa dia hadiahkan saya kalendar dan buku catatan. Namun, apa yang saya miliki, saya akan hargai dan manfaatkan sebaik yang mungkin, begitu juga kalendar dan buku catatan itu.

Pada saya, (mungkin juga Mr Ooi), hari baru adalah permulaan baru bagi setiap apa pun. Hari baru memerlukan usaha baru, semangat baru. Hari baru kita kembali bermula dari sifar. Hari baru kita perlu kembali belajar merangkak, bertatih, berjalan dan berlari. Hari baru, semuanya baru, tidak kita ia di bulan Januari atau Muharam, atau Disember mahupun Zulhijjah.

Hari baru memerlukan buku baru. Buku catitan baru untuk mencatitkan apa yang telah kita lalui, agar kita tidak lupa. Juga kalendar baru, untuk mencatit apa yang akan kita lakukan, agar kita sentiasa bersedia dan beringat-ingat.

Dan, sempena Muharam kali ini. Saya hadiahkan diri sendiri 2 utas jam.

Simboliknya. Hanya saya dan Dia yang tahu.

Apapun, semoga kedatangan Muharam kali ini, membawa semangat baru untuk kita, untuk lebih perbaiki diri, berhijrah dari kegelapan menuju terang. Semoga Muharam kali ini membawa kekuatan kepada diri kita, berusaha untuk mengejar akhirat dan tidak hanyut dalam godaan dunia. Moga kedatangan Muharam kali ini, membawa bahagia, sinar bahagia, kebahagiaan bukan saja untuk di dunia, malahan, biarlah bahagia hingga ke syurga.

Amin ya rabb..

No comments: