+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, February 4, 2010

Takrif Amanah Bagimu Apa?

Tulisan kali ini mungkin sampah, awal-awal saya menyusun sepuluh jari, mohon keampunan dari semua. Sekadar nukilan kosong, luahan hati barangkali.

Merenung ke hadapan, merancang masa depan, saya terkedu, buntu. Apa yang harus saya lakukan? Bagaimana caranya? Siapa akan bersama saya? Bila semuanya akan terlaksana? Allahu.. Siapa yang akan menjawab semua persoalan yang datang dan pergi bertali arus? Soalan yang tiada jawapan, barangkali, agaknya!

Bercakap soal amanah.

Antara ciri-ciri orang munafik adalah bila bercakap dia bohong, bila berjanji dia mungkir dan bila diberikan amanah, dia tidak laksanakan! Kita bagaimana? Astagfirullahalazim. Saya juga banyak kelemahan. Banyak kekurangan dan sering juga melakukan kesilapan.

"Ya Allah, jangan Kau kirakan aku salah, andai aku terlupa, andai aku tidak tahu...ampunkan dosaku, kasihanilah aku.."

Sahabat yang dirahmati Allah, kadang-kadang, sejujurnya saya kecewa. Bilamana anda sanggup mengenepikan amanah yang terpikul di bahu kerana kelemahan diri sendiri, kerana kekurangan yang ada pada diri, kerana masalah-masalah peribadi yang lain, yang sepatutnya di selesaikan sendiri tanpa mengorbankan amanah yang sudah sedia ada.

Kesanggupan anda menerima amanah yang diberikan, sepatutnya waktu itu juga anda faham, walau apa jua sekalipun, kecuali perkara yang benar-benar mendesak (ie: Exam), amanah itu mesti di laksanakan. Tidak boleh sekadar bersikap sambil lewa lalu mengalah, tidak boleh bersikap lemah, tidak boleh lepas tangan, tidak boleh berputus asa, jangan campur adukkan amanah dengan masalah kehidupan harian yang lain, be profesional.. please..

Entahlah, kelemahan ini mungkin puncanya dari saya sendiri, insyaAllah, peluang yang mendatang, akan dimanfaatkan sebaik yang mungkin, agar kepincangan ini dapat ditangani sebaik yang mungkin, insyaAllah, insyaAllah..

No comments: