+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, February 13, 2010

"Saya Motivator Terbaik!"

Sejak saya kanak-kanak, hingga kini, kalimah itu yang saya pegang dan saya cuba untuk yakini..

"Sayalah motivator yang terbaik! Jika bukan saya yang mampu memujuk diri saya, menaikkan semangat saya, maka siapa lagi yang mampu? Tiada... "

Selain Allah, hanya kita yang tahu kehendak hati kita, perasaan kita bagaimana, kelebihan dan kekurangan yang ada pada diri kita, 'sisi hitam' atau 'sisi putih' kita, perjalanan hidup kita, susah senang yang telah kita lalui, segalanya, hanya kita yang mampu memahami diri kita lebih daripada segalanya.

Namun begitu, saya akur, ada masanya, saya perlukan sokongan dan pandangan sahabat yang lain. Kadang-kadang, ada perkara yang saya tidak mampu melihatnya dari sudut pandangan mata saya, ada juga perkara yang saya gagal tafsirkan dan ada juga masanya saya khilaf dalam menilai. Saya bukanlah manusia yang sempurna, sungguh banyak kelemahan diri.

Tidak dinafikan, kadang-kadang, sifat ego yang ada dalam diri, mampu menjadi tabir, menutup pandangan mata ini untuk melihat secara positif. Terlalu yakin dengan diri sendiri juga kadang masanya mampu memakan diri. Kononnya mampu berdikari tidak mahu menyusahkan orang lain, tapi akhirnya mengundang musibah yang jauh lebih dasyat.

Sungguh, hidup ini penuh misteri. Kita hanya mampu merancang, tapi Allah jua penentunya. Walaupun setinggi mana kita meletakkan diri kita, namun kita harus sentiasa beringat, kita hanyalah seorang hamba di muka bumi ini. Walaupun seteguh mana keyakinan kita terhadap diri sendiri, kita juga harus sentiasa beringat, tak semua yang kita rancang akan menjadi kenyataan. Harus sentiasa berlapang dada, berbaik sangka dan berfikiran positif, tidak kira apa jua yang bakal terjadi.

"Sayalah motivator yang terbaik, buat diri saya sendiri.. dan sesungguhnya sekarang ini, saya sedang memotivasikan diri sendiri.. "

Anda pula bagaimana? Bagaimana caranya anda memotivasikan diri sendiri?

No comments: