+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, September 22, 2009

Hakikat Cinta

Pada pagi hari raya ke-tiga, sempat saya luangkan masa untuk membaca akhbar. Diri sendiri sangat jarang membeli surat khabar, kalau pun baca surat khabar perdana, selalunya manfaatkan internet saja. Namun, abang ipar saya yakni suami kakak saya, tak boleh sehari tanpa surat khabar. Sudah menjadi kebiasaan baginya untuk membeli surat khabar dan alang-alang ada di depan mata, maka sempat juga saya jeling-jeling (baca: baca sepintas lalu) surat khabar tersebut.

Lumrah, musim perayaan, surat khabar kita di isi penuh dengan berita mengenai kemalangan jalan raya, sana dan sini. Kemalangan ngeri, ada yang meninggal di tempat kejadian, ada yang meninggal sebaik saja tiba di hospital dan ada yang cuma putus tangan atau kaki. Naauzubillah. Moga dijauhi dari kecelakaan sedemikian. Saya berharap dan berdoa agar kita sentiasa dilindungi Allah, terselamat dari bencana. Selain itu, semoga kita semua sentiasa berhati-hati walau di mana jua berada.

Dalam surat khabar hari ini, dimuatkan kisah sepasang adik beradik yang berjalan kaki ke kedai bapa saudaranya. Si abang berusia 7 tahun dan adiknya berusia 5 tahun. Sudah begitu takdirnya, si adik terlepas tangan si abang lalu entah bagaimana di rempuh sebuah kereta proton saga. Si abang yang melihat si adik di seret meraung-raung memanggil nama si adik sambil mengejar dari belakang. " Adik aku! Adik aku!"..

Sebaik saja kereta tersebut 'melepaskan' adiknya di atas jalan, si abang meriba kepala si adik yg berlumuran darah, meraung-raung memanggil nama si adik.

Bayangkan bagaimana perasaan si abang yang menyaksikan sendiri adiknya dilenyek di hadapan mata. Bayangkan bagaimana sedihnya si abang melihat si adik terkulai tidak bernyawa, berlumuran darah. Dia menangis-nangis sambil memeluk jasad adiknya. Memanggil-manggil nama adiknya. Namun adiknya bisu, kaku tidak bersuara. Kasih seorang abang yang berusia 7 tahun. Naluri semula jadi manusia yang punyai perasaan kasih dan sayang, anugerah Ilahi, apatah lagi terhadap insan yang sedarah dengannya.

Dalam suratkhabar itu juga turut memuatkan kisah si peragut yang jatuh hati kepada mangsanya. Kisahnya, si peragut yang berusia 22 tahun, telah menikam mangsa sebelum meragut mangsa yang juga seorang jururawat berusia 18 tahun. Entah bagaimana, dalam tragedi ragut meragut itu, si jejaka sempat terjatuh hati kepada mangsa. Seminggu kemudian si peragut kembali ke tempat kejadian, menulis nota cinta kepada si gadis, dengan harapan si gadis sudi bertemu dengannya menjalinkan hubungan, malangnya, si gadis hadir di tempat yang dijanjikan bersama sepasukan polis, lalu akhirnya, si jejaka berjaya diberkas oleh pihak polis.

Begitulah hebatnya kuasa cinta. Hinggakan ada yang sanggup berbuat apa saja demi cinta. Entah apa yang menjadi pencetus cinta. Entah apa yang membuahkan rasa cinta. Entah bagaimana rasa cinta hadir. Entah bagaimana rasa cinta itu lahir. Tapi ternyata, dalam diri manusia, sememangnya mempunyai rasa cinta itu. Walaupun tanpa kita sedari, ia muncul begitu saja. Kerana ia suatu perasaan yang sangat istimewa, anugerah terindah dari Sang Pencipta Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Malangnya, ada juga manusia yang dicipta Allah serba sempurna, dikurniakan akal dan naluri namun sering saja alpa dan leka. Tidak memanfaatkan anugerah Allah sebaik mungkin. Tidak saling mengasihi malah berdendam dan saling membenci. Ada keluarga yang berpecah, bercerai berai kerana berebutkan harta, kerana mempunyai kepentingan masing-masing yang sering bercanggah. Ada juga yang berpatah arang hanya kerana perselisihan faham yang kecil, tapi sengaja diperbesar-besarkan.

Sesungguhnya tidak masuk syurga seseorang yang tidak mencintai saudaranya seperti mana dia mencintai dirinya sendiri. Cinta itu perlu. Bukan hanya cinta buat kekasih hati namun cinta sesama manusia, cinta terhadap alam sekitar, cinta terhadap hidupan sekeliling kita, cinta kepada Allah dan rasul, cinta kepada al-quran dan kitab, cinta kepada kedua ibu bapa dan sanak saudara, cinta kepada negara dan tanah air.

Ramai yang suka sempitkan definisi cinta, cinta hanya tertakluk kepada cinta buat pasangan, cinta buat kekasih atau cinta kepada suami atau isteri. Maka sering terjadi, mereka yang jatuh cinta sering hanyut dan leka dalam khayalan cinta. Mabuk cinta hingga lupa segalanya. Lupa diri, lupa dunia dan lupa akhirat. Kerana cinta bagi mereka adalah buah hati pengarang jantung. 100 peratus hanya untuk dia.

Maka sering terjadi, bila si dia berubah hati, dunia bagaikan sudah berakhir. Kehidupan jadi tidak bererti. Bila si dia pergi meninggalkan, si kekasih bagaikan hilang pertimbangan, jadilah seperti Laila dan Majnun yang sanggup mati asalkan dapat terus bersama dengan kekasih hati. Begitulah cinta yang suci sering di salah tafsirkan. Cinta yang membuahkan derita sengsara. Cinta yang membinasakan. Cinta yang merosakkan. Cinta yang membunuh.

Walau begitu, saya masih percaya, cinta masih lagi punyai aura, kekuatan dan tenaganya yang tersendiri. Cinta mampu menjadi pendorong bagi seseorang untuk terus berusaha mengejar kejayaan. Cinta mampu menjadi pemangkin untuk terus tabah meneruskan kehidupan. Cinta berkuasa menghidupkan hati yang sekian lama mati.

Cinta yang mampu menjadi cahaya penunjuk jalan. Cinta yang membahagiakan. Cinta yang mempesonakan. Cinta yang membangkitkan rasa yakin diri. Cinta yang menerangi kehidupan. Cinta yang berlandaskan syariat Islam, cinta yang selari dengan tuntutak Islam, cinta yang berada di landasan yang benar. Cinta sebegitu masih ada, namun bukan mudah untuk dimiliki.

Cinta adalah fitrah yang suci. Cinta juga salah satu 'makanan rohani'. Jangan dicemari cinta dengan nafsu dan niat jahat. Jangan dicemari cinta dengan kelakuan yang tidak bermoral lagi tidak berakhlak. Jangan jadikan cinta sebagai senjata untuk membunuh, sebaliknya manfaatkanlah cinta untuk menghidupkan jiwa-jiwa yang sudah mati.


Cinta kepada Allah itulah cinta yang paling hakiki.

Cinta kepada Allah itulah cinta yang pailing sejati.

Hanya aku dan Dia. Hanya Dia tempat aku berserah.

Aku menadah tangan bermohon daripada-Nya.

Aku tundukkan wajah, berbicara dengan-Nya.

Sungguh banyak aku mengadu, merayu dan memohon.

Airmata jatuh laju tidak tertahan lagi.

Ampunkan segala dosaku Ya Tuhan..


4 comments:

AhmadNizamuddin said...

Assalamu'alaikum....

ehem2....nak perbetoi kat sini sikit...

si adik kena langgar dengan kereta la...

bukan dengan treller....

ish3...

ahakss...

dahsyat betoi kena langgar dengan treller....

hiperbola betoi kak As nih...

ahaks....

AsNiza said...

W'salam..

Alamak..kantoi silap fakta, malunyer..kekeke..

Neway thnx Nizamuddin. ^_^

Mula2 baca utusan, biasa2 aja.. terus tulis entri walo ingt2 lupa. Then baca Metro, huhu.. baru perasan silap fakta.. ingtkn dh cukup express nk edit, rupanya owg lain lg expres, he8.. Asparagus toi..keke

AhmadNizamuddin said...

terkebetulan ter'express'...

besa la...

ahakss....

sama2 dong tanter....

AsNiza said...

keke.. tetibe lak tertukar channel indonesia, eheh..

maafin gwe kok, gwe sedar gwe khilaf. sekali lagi makasih ya mas..

^_^