+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, November 17, 2010

Erti Cinta dan Pengorbanan

Bismillahirrahmanirrahim..

Sahabat. Salam aidiladha saya ucapkan buat semua. Setakat ini, apakah pengorbanan yang telah kita lakukan untuk membuktikan cinta kita kepada-Nya? Mari muhasabah jom.

InsyaAllah. Moga kita dapat mengambil pengajaran dan iktibar dari kisah pengorbanan mulia Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Semoga kisah itu bukan setakat kisah dongeng, yang kita dengar kemudian kita lupakan. Semoga pengorbanan mereka itu, mengajar kita erti cinta yang sebenar-benarnya. Cinta yang hakiki. Cinta kepada Dia yang satu. Semoga kita dapat mencontohi mereka yang dicintai Allah..

Allahu. Diri ini hakikatnya masih jauh dari-Mu. Cinta ini sesungguhnya tidak sedalam cinta insan-insan pilihan-Mu.


Dan pengorbanan diri ini, ternyata tidak mungkin mampu menandingi pengorbanan rasul-rasul pilihan-Mu. Sungguh kerdil diriku ini.

Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi Allah jualah pahala yang besar. [Surah Taghaabun : Ayat 15]

Maha Suci Allah. Nabi Ibrahim a.s telah membuktikan bahawa cinta terhadap isteri dan anak tidak mampu menandingi cinta kepada Allah. Begitu tinggi dan agungnya cinta Ibrahim kepada Tuhannya, kita bagaimana? Astagfirullahalazim..

Cinta kita mungkin tumpahnya kepada insan bergelar kekasih, suami, isteri, ibu atau bapa. Anak-anak. Harta kekayaan. Pangkat dan kedudukan. Duniawi oh duniawi. Kita lebih utamakan dunia dan kerap melupakan akhirat. Kita memilih untuk bersenang-senang di dunia dan mengabaikan kesenangan yang hakiki di akhirat kelak. Kita mencintai dunia mengatasi cinta kita kepada Allah swt. Kita tidak sanggup berkorban untuk mendapat tempat di syurga, malangnya terkorban dek godaan nafsu dan hasutan syaitan.

Berkorban apa saja. Tapi apakah yang kita korbankan? Untuk apa pengorbanan kita? Apa imbalan dan ganjaran yang bakal kita perolehi daripada pengorbanan kita itu?

Andai demi cinta manusia kita sanggup korbankan maruah dan harga diri. Apakah pengorbanan itu yang ingin kita persembahkan di hadapan Tuhan kita kelak?

Andai demi cinta kepada pangkat dan kedudkan kita tergamak korbankan solat dan prinsip diri. Apakah pengorbanan itu yang bakal memimpin tangan kita menuju syurga?

Berkorban, biarlah kena pada tempatnya. Berkorban biarlah kerana Allah matlamatnya. Berkorban biarlah kerana takut kepada neraka dan rindu kepada syurga. Berkorban biarlah selaras dengan apa yang dituntut oleh agama. Berkorban biarlah selari dengan apa yang diajar oleh Nabi Muhammad saw. Kita hidup bersyariat. Ada garis panduan dan cara hidup yang bukan sewenangnya rekaan manusia semata-mata. Kita bukan orang buta, bukan orang pekak, bukan orang yang hidup dalam kegelapan. Kita ada Al-Quran sebagai panduan. Kita diberi cahaya dan petunjuk oleh-Nya. Kita tidak seharusnya meraba-raba dan hidup dalam kesesatan. Kita ummat Muhammad saw. Kita ummat yang dikasihi dan dirindui. Moga pengorbanan Baginda tidak kita sia-siakan. Moga di syurga kelak kita bertemu dengan insan yang terlebih dahulu mengasihi kita sebelum kita lahir ke bumi ini. InsyaAllah.

Ya Allah. Teguhkanlah hati-hati kami. Bimbing dan berilah kami kekuatan untuk meneruskan kehidupan di jalan-Mu. Bantulah kami untuk menuju syurga-Mu. Lindungilah kami dari azab dunia, jauhilah kami dari azab kubur dan janganlah Kau masukkan kami ke dalam neraka bersama mereka yang Engkau murkai..

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. [Al-Baqarah: 233]

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta. [Al-Ankabut: 2-3]

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). [Al-Baqarah: 214]

Mohon izin untuk berundur. Salam aidiladha saya ucapkan. Saya menyusun sepuluh jari, memohon kemaafan dari hujung rambut ke hujung kaki. Doakan agar saya dapat perbaiki diri, menjadi insan yang lebih baik, mendapat redha Allah. Doakan agar saya dilindungi dari hasutan syaitan dan nafsu jahat. Doakan agar saya sentiasa dekat dengan-Nya. Doakan agar saya mendapat sebaik-baik tempat di syurga.

Terima kasih sahabat. Hanya itu yang saya harapkan. Doa dari kalian semuanya. Moga Allah membalas jasa baik kalian dengan sebaik-baik ganjaran.

Wassalam wbt..


Dari Yang Tulus,
Sang Hamba
11 Zulhijjah.
17 November 2010

No comments: