+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, November 22, 2010

Bukan Daun Keladi.

Pertama kali dalam hidup saya berjauhan dengan keluarga tersayang adalah ketika saya berusia 16 tahun, yakni selepas mendapat keputusan yang memberangsangkan dalam peperiksaan PMR dan terpilih untuk menyambung pengajian di salah sebuah MRSM di Negeri Sembilan. Segalanya sudah tertulis dalam 'skrip Ilahi'. Saya cuma seorang 'pelakon'.

Kerana ketentuan Ilahi, saya berhijrah dari desa yang sinonim dengan sungai dan sawah padi ke felda yang intim dengan tanaman pohon kelapa sawit. Oh! Mungkin ramai yang tidak tahu, saya anak jati Kelantan.

Faham-fahamlah orang Kelantan sejati. Cikgu Bahasa Melayu pun mengajar menggunakan loghat Kelantan. Apatah lagi anak murid yang kekampungan seperti saya ini. Di awal persekolahan di tempat baru, saya mengalami kesulitan dalam pergaulan dengan rakan sekelas. Mereka tidak faham apa yang saya cakap! Dan saya pula tidak tahu bagaimana boleh membuat mereka faham!

Saya yang asalnya peramah, periang, suka banyak cakap akhirnya menjadi pemurung, pendiam dan tertekan dengan situasi baru ini. Ditambah dengan masalah sampingan lain, jiwa saya menjadi kian kacau.

Dek kerana 'tiada orang faham saya' dan saya pula bukanlah seorang 'pemendam perasaan yang baik', akhirnya saya terfikir jalan untuk meluahkan perasaan saya ini kepada seseorang. Dan waktu itu, terdetik di fikiran saya untuk bertemu guru kaunselor, Cikgu Firdaus.

Egonya saya waktu itu.

"Apa dia nak cakap nanti, semuanya aku pun dah tahu, ah, jumpa saja lah, asalkan ada orang boleh dengar masalah aku ni, sukahati dia lah nak kata apa, " itu 'mind-setting' saya sebelum melangkah kaki masuk ke bilik kaunselor.

Alhamdulillah, sesi kaunseling berjalan lancar. Cikgu Firdaus juga menjalankan tanggungjawabnya dengan baik. Namun 'magiknya', sebaik sahaja keluar dari bilik kaunseling, sepatah apa yang cikgu cakap, sedikit pun tidak melekat dalam kepala saya. Lupa semuanya. Allahu.

Benar, saya rasa lebih lega, cumanya, saya tidak mampu mengaplikasikan apa yang diberitahu oleh kaunselor kerana sedikitpun ia tidak masuk ke dalam minda dan jiwa saya.

Kenapa?

Apakah kerana Cikgu Firdaus tidak cukup profesional? Atau butir bicaranya tidak cukup bermakna?

Waktu itu saya tidak tahu kenapa, dan 'lupa' untuk fikirkan kenapa. Saya bersikap tidak cakna dan endah tak endah.

Namun, setelah usia meningkat dewasa, akhirnya persoalan itu terjawab jua.

Halangan.

Rupa-rupanya, ia adalah kerana 'mind setting' saya sebelum melangkah masuk bertemu kaunselor. 'Mind setting' saya telah mencipta halangan dan sekatan daripada menerima sebarang input baru. 'Mind setting' saya telah menutup segenap ruang dan peluang untuk mendengar kata-kata dan nasihat daripada Guru Kaunselor. Ibarat daun keladi yang diselaputi lilin, disimbah air beratus kali pun tidak akan basah.

Perasan bagus.

Keduanya, saya rasa ilmu dan pengetahuan saya telah cukup dan memadai buat saya. Dan mungkin terdetik, "saya lebih baik daripada dia, kenapa saya harus dengar nasihat dia?". Saya fikir saya tidak lagi perlukan bantuan sesiapa dan saya sudah cukup sempurna. Mampu berdikari, berdiri atas kaki sendiri dan tahu segala-galanya.

Ibarat menutup gelas dengan tapak tangan, kemudian menuangkan air ke dalamnya. Setitik air pun tidak masuk ke dalam gelas, semuanya tumpah ke lantai.

Adab dalam menegur dan ditegur. Adab ketika berkongsi pandangan. Kita bagaimana pula?

Belajar dari kesilapan, kata orang, pengalaman adalah guru yang paling hebat. Saya tidak mahu mengulangi kesilapan serupa sebagaimana yang telah saya lakukan ketika berusia 16 tahun.

Dan saya berdoa, agar kita semua tidak menjadi seperti daun keladi atau gelas yang tertutup rapat.

Beri ruang, untuk diri kita ditarbiyah. Beri peluang untuk jiwa dan rohani kita menerima santapan-santapan yang bermanfaat. Jangan biar ia kelaparan hanya semata-mata kerana kita rasa kita sudah cukup kenyang. Moga-moga, kita peroleh kebahagiaan, dunia dan akhirat.

Wallahua'alam.








2 comments:

aimi nadiah said...

mind set..
jom sm2 kita membina imaginsi cemerlang!!

AsNiza said...

Jom2~

Begin with the end in mind :)