+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, October 12, 2010

Salahkah Kami Bernikah?

"Salahkah aku menyintainya? Bukankah perasaan ini suci lahir dari hati yang ikhlas? Bukankah Tuhan yang menciptakan perasaan kasih dan sayang ini? Bukankah Dia yang meniupkan rasa cinta ke dalam jiwa ini? Apakah aku berdosa kerana membiarkan perasaan ini subur mewangi dalam sanubariku? Apakah aku bersalah kerana membaja dan membelai cinta ini? Sungguh. Aku mencintainya sepenuh jiwa dan ragaku. Biar lautan api sanggup aku redahi, biar seribu gunung dan lurah sanggup aku redahi."

Mungkin anda biasa mendengar dialog tersebut. Dan mungkin anda sendiri pernah merasai perasaan yang serupa. Lumrah manusia dicipta oleh-Nya sempurna, bersama akal dan naluri. Punya perasaan yang perlu dibelai dan dijaga. Ingin dicintai dan mencintai. Ingin dikasihi dan disayangi. Dan lumrahnya juga, hawa dicipta untuk adam. Jantan pasangannya betina. Sedangkan haiwan yang tiada akal juga berkemahuan kepada pasangan yang berlainan jantina, apatah lagi kita manusia yang dikurniakan akal dan iman. Seharusnya tahu memenuhi tuntutan nafsu dengan cara yang betul dan dibenarkan dalam Islam dan tidak melanggar normal kemanusiaan.

Hairannya. Biarpun sejarah (Kisah Nabi Luth) telah membuktikan bahawa hukuman dan seksaan terhadap kaum yang mempunyai keinginan (nafsu) terhadap kaum sejenis (gay atau lesbian) adalah amat dasyat, namun malangnya permasalahan ini tetap juga berpanjangan dan berlarutan tanpa tanda-tanda mahu berakhir. Lebih teruk dari itu, banyak juga pihak yang bangkit, memperjuangkan nasib golongan berkenaan, membenarkan pernikahan sesama jantina, membina kelab untuk kaum sejenis bersosial dan macam-macam lagi. Naauzubillahiminzalik.

Lanjutan daripada perbincangan di ruangan forum iluvislam.com.. Sebuah thread dibuka kononnya untuk mengutip undi, dan membuat kajian serta pemerhatian terhadap pengunjung forum, samada menyokong pernikahan sesama jantina ataupun tidak.

Jawapan saya, tentu sekali "TIDAK". Biarpun perkahwinan itu di kalangan non-muslim sekalipun.

Mengapa saya menentang pernikahan sesama jenis?

Pertama adalah kerana ianya melanggar norma kemanusiaan. Fitrah makhluk berjantina, jantan 'lawannya' betina. Lagipula salah satu sebab mengapa kita bernikah adalah kerana untuk mendapatkan zuriat, memanjangkan susur galur keturunan. Jikalau bernikah sesama jantan, bagaimana mungkin melahirkan zuriat? Lelaki tidak diciptakan untuk mengandung dan melahirkan anak.

Kedua, seks sesama jantina boleh menjadi faktor punca pelbagai penyakit terutamanya penyakit kelamin. Antara penyakit yang berpunca atau berjangkit melalui hubungan songsang ini adalah HIV.

Ketiga, dan yang paling penting, kerana saya adalah seorang Islam yang percaya dan yakin kepada Allah, Al-Quran, Malaikat, Rasul, Hari Kiamat dan Qada' dan Qadar.

Setiap suruhan dan larangan-Nya tentulah bersebab. Dalam Al-Quran telah tertulis, bagaimana kisah Nabi Luth bersama kaumnya;

"Dan (ingatlah kisah) Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: "Mengapa kamu mengerjakan perbuatan keji itu sedang kamu melihat(nya). Mengapa kamu mendatangi laki-laki untuk (memenuhi) nafsu(mu), bukan mendatangi wanita? Sebenarnya kamu adalah kaum yang tidak dapat mengetahui (akibat perbuatanmu)." (QS. an-Naml: 54-55)

Dan sesungguhnya balasan Allah itu amat pedih terhadap mereka yang ingkar..

"Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Luth itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan), dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi, yang diberi tanda oleh Tuhanmu, dan seksaan itu tiadalah jauh dari orang- orang yang lalim. " (QS. Hud: 82-83)

Selanjutnya, boleh dalami kisah Nabi Luth dalam Al-Quran yang terdapat pada 85 ayat dalam 12 surah diantaranya surah "Al-Anbiyaa" ayat 74 dan 75 , surah "Asy-Syu'ara" ayat 160 sehingga ayat 175 , surah "Hud" ayat 77 sehingga ayat 83 , surah "Al- Qamar" ayat 33 sehingga 39 dan surah "At-Tahrim" ayat 10 yang mengisahkan isteri Nabi Luth yang mengkhianati suaminya.

Dan dalam al quran juga tertulis.. dalam Surah Ar-Ruum, Ayat 21..

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir."

Oleh yang demikian, sekali lagi saya menegaskan, bahawasanya saya tidak mungkin sekali-kali akan menyokong pernikahan sesama sejenis. Amalkan hidup sihat. Say NO To Gay Marriage! Jom!

2 comments:

aimi nadiah said...

sy pun nk say no jgk.. gay ke.. lesbian ke.. sme xleh..

nunui Joe said...

erkk.
sy alergic ngan spesis2 cmtuh..huuu