+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, October 4, 2010

Ya Allah, Aku Tak Ingin Sendiri

Versi asal.

Hari itu saya meninjau kedai-kedai buku di PKNS. Demi menunaikan amanah seorang sahabat, sebaik sahaja pulang dari kerja, saya lansung ke situ tanpa terus pulang ke rumah. Kononnya mahu menjimatkan duit tol dan duit minyak.

Penantian suatu penyeksaan. Demi meminimakan rasa penyeksaan itu, saya membuat keputusan untuk membeli beberapa buah buku. Buku demi buku dibelek, akhirnya dua buah buku berjaya menarik perhatian saya, yakni buku karya nukilan Amru Khalid, judulnya Suara Hati. Buku yang kedua yang saya beli adalah "Ya Allah, aku tak ingin sendiri."


Memandangkan buku kedua itu agak nipis, maka saya membuat keputusan untuk membaca buku buku itu sementara menanti ketibaan adik sahabat saya yang bertolak dari Uitm Puncak Alam dengan menaiki bas rapid kL. Memandangkan saya seorang diri waktu, maka saya telah memilih surau sebagai tempat untuk bernaung buat seketika waktu.



Versi B.M, di ambil dari Sini



"Motivasi bagi mereka yang masih sendiri"


Antara isu yang dikupas dalam buku tersebut adalah;

1. Pendapat ulama tentang cara menghadapi hidup sendiri yang pastinya
membantu anda memotivasikan diri.

2. Tips bagaimana cara terbaik dalam menghadapi dilema membujang.

3. Petikan kisah kehidupan untuk dikongsi bersama bagi mereka yang bujang.

Alhamdulillah, sedikit sebanyak hati saya terubat dan termotivasi dengan pengisian yang dicoretkan di dalam buku itu. Tidak rugi saya membeli buku tersebut walaupun mengambil masa yang singkat untuk memilihnya.

Pesanan saya kepada mereka yang masih belum berumah tangga, teruskan berusaha dan berdoa.. Ingat firman Allah swt dalam surah An-Naml ayat yang ke-62;

"Bukankah Dia yang memperkenankan doa orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepada-Nya, dan menghilangkan kesusahan, dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pempimpin) di bumi? Apakah disamping Allah ada tuhan yang lain? Sedikit sekali nikmat Allah yang kamu ingat. "


Dan juga selalulah amalkan doa ini; di petik daripada Surah An-Anbiya', ayat 89;

Bismillahirrahmanirrahim..

"Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi”.


Dan kepada mereka yang sudah berumahtangga dan tidak lagi hidup sendirian, cubalah untuk mengerti dan memahami. Anda mungkin tidak mengerti sepenuhnya kerana anda tidak berada di dalam kasut mereka yang belum bernikah, tapi ingatlah jangan lupa, sebelum bergelar isteri atau suami, anda juga dulunya tidak punyai sesiapa. Amda juga pernah hidup sendiri.

Mungkin rencah dan ragamnya tidak sama, tapi setidaknya, cubalah untuk mengerti. Jangan berikan tekanan dan desakan kepada mereka yang berkenaan. Kerana lumrah manusia normal semuanya ingin berpasangan dan bukanlah pinta mereka untuk tidak bernikah. Cuma mungkin, Tuhan masih ingin mahu menguji dan menduga mereka, melambatkan pernikahan mereka.

Dan kepada yang berkenaan juga, terutamanya wali contohnya ayah dan abang. Silalah mainkan peranan anda sebaik yang mungkin. Bantu anak-anak anda, carilah jodoh yang baik untuk mereka. Jangan biarkan mereka hidup sendiri. Sesama sahabat dan masyarakat juga tidak harus bersikap lepas tangan, hulurkanlah tangan, ringankan beban. Ikhtiarkan dan usahakan agar mereka segera mendirikan rumah tangga. Besar ganjarannya membantu insan lain membina masjid dan moga-moga Allah membalasnya dengan sebaik-baik ganjaran.

Demikianlah sedikit sebanyak komentar saya terhadap buku tersebut, jika mahu tahu lebih lanjut, jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan buku itu di pasaran.

Wassalam.



P/S: Selesai membaca buku itu, saya telah pos buku tersebut jauh nun ke seberang. Moga buku itu dapat memujuk dan menjadi motivasi yang bermanfaat kepada dia yang berkenaan. Wallahua'alam.

3 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum~

Buku pertama yang dibaca, Ya Allah, Aku Tak Ingin Sendiri.. Sedikit sebanyak dapat merasai perasaan 'itu'.

Terima Kasih kak. Rahmat dan kasih-sayang yang berpanjangan dari ALLAh ke atasmu. <3

- Budak Jauh, Nun di Seberang -

Mas blogger said...

wah tajuk yg amat menarik...sy try cari di kedai buku..Insha Allah

MARJAN IBRAHIM said...

macam nk cari je buku ni... tp xjumpa lah...