+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, October 3, 2010

Bukan Seindah Impian

Masih terngiang-ngiang di telinga ini. Bagai baru semalam saya berkata, "Nanti tahun 2010 aku akan......". Sedar tak sedar, pejam celik pejam celik, rupa-rupanya hari ini sudah menjangkau tarikh 3 Oktober 2010. Maknanya sudah lebih 3oo hari telah kita lalui sepanjang tahun ini, dan kini tinggal lebih kurang 60 hari lagi, 2010 pula akan berlalu pergi meninggalkan kita semua, jika Allah izinkan. Apakah misteri di sebalik semua ini?

Bagi sesetengah orang, 2010 mungkin membawa seribu satu makna, mengukir kenangan terindah sepanjang kehidupan mereka. 2010 mungkin akan terpateri dan terpahat kukuh dalam ingatan dan tidak mungkin akan dilupakan selamanya. Banyak juga orang berlumba-lumba mencipta sejarah, antaranya mendirikan rumah tangga pada tarikh 'unik', 10.10.10, 10. Dan mungkin juga ada diantara kita yang menikmati pengalaman indah pertama kali bergelar ibu atau ayah, pertama kali memandu kereta sendiri, pertama kali memiliki rumah sendiri, pertama kali mendapat anugerah, dan pelbagai lagi.

Namun begitu, saya percaya, dunia ini tidak diciptakan semuanya indah. Mungkin 2010 juga menyimpan kenangan paling pahit bagi sesetengah daripada kita. Namun yakinlah. Andai ada sinar mentari pasti ada hujan. Andai ada bahagia, pasti ada duka. Lumrah kehidupan sememangnya begitu. Kadang-kadang Allah mengizinkan kita untuk merasa kesakitan agar kelak kita lebih menghargai anugerah sihat yang Dia pinjamkan kepada kita.

Dan ada juga antara kita yang 'terpilih' untuk merasai keperitan akibat melakukan dosa, agar kelak kita tahu bagaimana nikmatnya kemanisan rasa keinsafan dan indahnya perasaan taubat. Pernahkah kita terfikir? Meminum air kosong ketika sangat dahaga tidak sama dengan minum air yang sama dalam keadaan tidak haus. Setiap apa yang Dia ciptakan, biarpun sebesar zarah, tiada apa yang sia-sia.

Seiring dengan peredaran masa, usia kita juga meningkat dari hari ke hari. Saya juga, dari detik ke detik, kian menghampiri garisan penamat yang saya tidak tahu di mana letaknya. Yakni mati. Sesungguhnya Allah telah berfirman, "Setiap yang hidup pasti akan merasai mati."Maka benarlah. Saya dan kita semua pasti akan merasa mati. Mungkin esok, atau lusa. Hanya Dia yang Maha Mengetahui.

Pernah beberapa kali saya ditanya. "Apakah rahsia saya sentiasa kekal bermotivasi?"

Allahu Allah. Sekali lagi izinkan saya menulis. Mengukir bait-bait kata, memateri ungkapan rasa, meluahkan rahsia yang tersemat dalam dada. Kerana sesungguhnya, saya juga tidak lain dan tidak bukan, hanyalah manusia biasa, hamba Allah yang hina dan tidak pernah lepas dari melakukan dosa dan noda.

Mungkin bezanya saya dengan manusia lain, adalah bagaimana saya mengekspresikan kesesengsaraan dan penderitaan dalam jiwa. Mungkin bezanya saya dengan anda yang lain adalah keinginan dan kemahuan saya untuk mencegah dan mengingatkan sahabat yang lain agar tidak mengulangi kebodohan dan 'kesilapan' yang pernah saya lakukan selama hidup saya di muka bumi ciptaan Ilahi ini.


Mohon ampunkan dosa-dosa kami Ya Tuhan, dan peliharalah kami dari azab api neraka. Ya Allah, janganlah Kau palingkan hati-hati kami setelah Engkau memberikan limpah hidayah-Mu kepada kami. Amin ya rabb.

Hidup saya hari ini, bukanlah seindah impian. Semangat dan keinginan saya ketika masih kecil masih bermain-main di ruang mata. Kesungguhan saya menuntut ilmu agar dapat mengubah nasib keluarga bukan calang-calang impian. Kerana keinginan itu jugalah, saya mengutip semua A dalam setiap peperiksaan, PMR dan SPM. Segala puji dan syukur kepada Ilahi.

Namun itu puluhan tahun dahulu. Kini dunia saya sudah berubah. Kehidupan saya juga telah berubah. Dengan izin Tuhan, saya dapat apa yang saya impikan ketika zaman kecil. Namun, tanpa panduan yang teguh, tanpa pedoman, bimbingan dan didikan yang betul, dalam pertengahan jalan saya jatuh tersungkur, terluka dan berdarah. Saya hanyut terumbang-ambing dan lemas berulang kali. Sungguh. Hidup ini tidak selalunya indah. Namun Allah juga telah berjanji, "Sesudah kesusahan ada kemudahan."

Mungkin, ketika kecil saya tidak diajar untuk melihat kehidupan dengan kacamata yang lebih luas dan lebih tajam. Apa yang saya tanamkan dalam minda dan jiwa saya rupanya tidak memadai untuk saya menempuhi kehidupan yang kian hari kian mencabar seiring dengan peredaran usia. Rupanya setelah tersungkur barulah saya tahu, untuk menang kita bukan sekadar perlu tahu bagaimana untuk jadi orang pertama yang tiba di garisan penamat. Rupa-rupanya untuk menang kita perlukan semangat dan kesungguhan, sokongan dan dorongan, usaha dan doa, dan banyak lagi.

Akhirnya barulah saya tahu. Walaupun agak lambat, tapi setidak-tidaknya nyawa ini masih lagi ditanggung jasad. Peluang untuk saya perbaiki kesilapan silam masih ada. Ruang taubat juga masih ada. Dengan keyakinan yang ada itu jugalah, saya cuba bangkit dari kekalahan dan mencuba untuk perbaiki diri. Mengisi ruang yang ada untuk menebus segala dosa masa lampau. Bimbang andai dosa tidak terampun sebelum dijemput menghadap Ilahi.

Saya pernah menangis. Dan ketika saya menangis, saya tidak lupa bahawa pada suatu masa dahulu saya pernah ketawa. Saya menderita menanggung sengsara dan ketika saya kesakitan, saya tidak lupa bahawa Allah telah banyak berbuat baik kepada saya. Tidak terhitung oleh diri ini yang hina lagi lemah.

Saya hidup hari ini, kerana apa yang telah saya lakukan pada hari kelmarin. Dan hari esok, terserah kepada apa yang saya lakukan pada hari ini.

Semalam adalah suatu sejarah yang tidak akan berulang lagi. Walaupun sejarah itu mengajar kita berlari lebih laju, atau melompat lebih tinggi, namun sejarah tidak mungkin akan dapat mengubah apa-apa pada hari esok. Apa yang paling penting adalah usaha dan iltizam kita pada hari ini. Belajar dari kesilapan dan sentiasa bersungguh-sungguh untuk menjadi yang terbaik. Menjadi Muslim yang terbaik. Menjadi 'bintang' yang paling terang 'kemilaunya' di hadapan Sang Pencipta. Apa yang manusia suka, belum tentu disukai Allah. Tapi apa yang Allah cinta, pastinya dicintai seluruh manusia. Dengan itu, berusahalah untuk melaksanakan segala suruhan-Nya dan jauhilah segala larangan-Nya. Semoga dicintai Allah.

Jaga hubungan sesama manusia dan begitu juga hubungan dengan Allah. Pintu taubat Allah sentiasa terbuka luas. Allah maha pengasih lagi maha penyayang. Sentiasa bersikap positif dan optimis. Jangan biarkan diri sendiri hancur dan musnah kerana kebencian dan kata-kata nista manusia lain. Janganlah bersedih andai diri tidak disayangi makhluk bergelar manusia, namun bersedihlah andai diri tidak disayangi Allah.

Biar sejuta manusia membenci, asalkan Allah mengasihi. Berbahagialah. Mungkin realiti kebahagiaan itu terlalu pahit buat kita di dunia, bukanlah seindah impian kita, namun mudah-mudahan, kebahagiaan hakiki di negeri abadi kelak menjadi milik kita. InsyaAllah.


2 comments:

AsNiza said...

"Bukankah Dia yg memperkenankan doa org yg dlm kesulitan apabila dia berdoa kepada-Nya, dan menghilangkan kesusahan, dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di bumi? Apakah disamping Allah ada tuhan yang lain? Sedikit sekali nikmat Allah yang kamu ingat." [An-Naml:62]

Mari berdoa... Moga Allah memakbulkan doa2 kita semua..

Anonymous said...

tq sis.. teruskan penulisan sebegini.. sejuk hati membaca =)