+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, January 8, 2010

Bila Giliran Kita?

Bismillah..

Selamat hari Jumaat, semoga semuanya dalam keberkatan dan di bawah naungan rahmat Ilahi. InsyaAllah, Amin Ya Rabb..

Lihat kanan dan kiri kita, apa yang kita nampak? Subhanallah, luasnya alam ini terbentang, betapa hebatnya ciptaan Allah, tiada yang lebih berkuasa melainkan Dia, Allah Maha Besar.

Surah Al-Imran ayat 190 & 191. Allah berfirman;

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. "


Syukur juga, setelah dimatikan seketika, dari tidur yang lena, kita akhirnya dibangkitkan sekali lagi hari ini, masih lagi bernafas, masih lagi mampu bergerak, tangan kita masih mampu memegang, kaki kita masih mampu berjalan, mata kita masih boleh melihat, telinga kita, mulut kita, hidung kita masih berfungsi dengan baik. Alhamdulillah, nikmat dan anugerah Allah yang sangat besar nilainya itu, masih lagi dipanjangkan kontrak pinjamanannya. Syukur hanya kepada Yang Esa.

Selagi kita masih hidup, pintu keampunan-Nya masih terbuka luas, selagi kita hidup, kita masih punyai masa untuk memohon taubat, menghapus dosa, mengumpul amalan dan bekalan ke akhirat. Selagi kita masih hidup, kita masih punyai kesempatan untuk memperbaiki kesilapan kita selama hayat kita, Alhamdulillah, peluang itu masih ada, kerana kita masih bernafas, di bumi yang fana ini.

Bangkit dari tidur pagi tadi, saya dimaklumkan oleh teman serumah bahawa sepupunya di Terengganu baru sahaja meninggal dunia jam 2 pagi tadi. Innalillahiwainnailaihirajiun, dari-Nya kita datang, kepada-Nya kita kembali. Salam takziah buat mereka sekeluarga. Yang pergi kini takkan kembali lagi.

Muhasabah diri seketika, arwah umurnya sebaya dengan saya. Sebelum ini segar bugar, tiada sakit dan tidak berpenyakit. Hari sebelumnya sihat walafiat ke tempat kerja seperti biasa. Bagai tiada sebarang tanda, itulah hari terakhir dia hidup di muka bumi ini.

Pulang dari kerja, arwah semput-semput. 'Penyebab' bagi ajal yang sudah ditentukan oleh Allah swt. Beberapa jam kemudiannya, arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Masih muda, masih bertenaga. Siapa sangka, dia kini pergi menyambut panggilan Ilahi.

Kita bagaimana? Masih sihat, masih lincah. Masih bertenaga, masih hidup. Tapi adakah kita tahu, bila pula masa kita akan tiba? Bilakah nyawa kita akan diambil? Tiada siapa yang tahu kecuali Dia.

Bila masanya tiba, tidak lambat atau cepat walau sesaat, malaikat Izrail pasti datang jua, bukan datang untuk menjenguk, bukan datang untuk bertanya khabar, masanya pasti akan tiba jua, Izrail datang mencabut nyawa. Bilakah masa kita?

Wallahua'alam.

2 comments:

azharinho said...

terima kasih kerana sudi berkongsi crita ilmiah...saya suka membaca nya...semoga Allah memberikan idea yang bernas kapada awak supaya sentiasa menulis untuk saya....amin

AsNiza said...

Alhamdulillah, pujian hanya kpd Allah, syukurlah kalau bermanfaat walaupun sedikit..'

Terima kasih ya, sudi luang masa berziarah blog saya yg serba sederhana ni, JZKK