+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, December 21, 2008

Lihat dan Dengar.

Bismillah..

Kali ini aku nak kongsi kisah- Kasih Tanpa Ucap.. Mungkin ini bukan kali pertama aku bercerita mengenai kisah ni, tapi aku masih tak jemu untuk terus berkongsi, semoga mendapat manfaat, insyaAllah.


Kasih Tanpa Ucap

Sekawan remaja dalam perjalanan ke sebuah destinasi, setelah beberapa ketika meneruskan perjalanan, perut mereka menyanyi-nyanyi minta di isi- mereka aku namakan A, B, C dan D. Kerana sependapat mereka akhirnya singgah di sebuah kedai makan di tepi jalan. keadaan di kedai itu agak meriah, ramai orang sedang makan2 menjamu selera.

Sebaik sahaja membuat pesanan makanan, mereka mula menjamu selera. sedang mereka baru memulakan suapan, ada sebuah keluarga berjalan masuk ke kedai itu. Si ibu dan si ayah bersama seorang anak yang masih kecil. pakaian mereka kotor dan selekeh. si anak pula berhingus dan mereka berbau yang tidak menyenangkan.

Hampir semua mata tertumpu ke arah keluarga yang baru masuk tadik. mereka kelihatan gembira seolah2 ingin meraikan sesuatu. sekejap-sekejap si anak yang berhingus tadi menyedut hingus yang berjejer keluar dr hidungnya. pelanggan lain memandang tidak senang. ada yang menutup hidung dan ada yang terus berlalu keluar dari kedai. jijik agaknya. melihat reaksi pelanggan yang lain. si ibu dan si ayah kelihatan agak kecewa namun masih di situ melayan keletah si anak.

Si A, B dan C yang duduk berhampiran dengan meja keluarga tersebut juga mula merasa tidak senang.. ada yang loya ingin muntah-langsung makanan yang ada di hadapan mata tidak di sentuh dan di biar kan sahaja di atas meja..selera hilang begitu sahaja..berbeza dengan D yang turut menghidu bau yang sama, tetap kelihatan tenang dan menghabiskan makanan di hdapannya seolah2 tiada apa yang berlaku..

Selesai makan, mereka kembali meneruskan perjalanan..di dalam kereta, kawan2 si D mula mengajukan soalan setelah pelik melihat sahabatnya tadi mampu menghabiskan makanan di dalam pinggannya..

Lalu si D menjawab..

"Aku habiskan makanan tadi kerana ingin menjaga hati keluarga tadi. aku tahu mereka kecewa melihat reaksi pelanggan yang lain dan akan rasa terhina dan tersisih..jadi aku tetap menghabiskan makanan aku supaya mereka rasa di terima dan di hargai..mereka juga manusia sama seperti kita yang punyai perasaan ingin di hormati, di terima dan di hargai.."

(lebih kurang cmtu la jawapan si D which is bermaksud kita sesama manusia mesti ada perasaan belas dan kasih antara satu sama lain. mungkin kita tak perlu mengucapkan kepada orang lain betapa kita kasih dan sayang kepada mereka, tapi cara kita menghargai dan menghormati mereka mampu mewujudkan suatu getar rasa- betapa sebenarnya dia di kasihi..)

Okeh, habis satu cerita..

Ada lagi satu cerita-aku pernah terbaca somewhere tp lupa kt mana, so aku betul2 minta maaf kalu ianya hak cipta terpelihara yer...ampun dan maaf..Kisahnya cmnie..

Suatu hari Aman sedang berehat2 di taman, menikmati udara yang segar sambil cuba menenangkan fikirannya...dalam hati bersyukur menikmati keindahan alam di petang yang permai itu..

Sedang dia duduk2 menenangkan fikiran, tiba2 datang seorang lelaki bersama 3 orang anaknya..si ayah kelihatan agak tidak terurus, mungkin sedang merisaukan sesuatu..lelaki itu duduk di sebelah Aman dan anak2nya mula bermain berkejar-kejaran di sekelilingnya..suasana yang sunyi kini berubah rupa..bising dan Aman mula terasa tergagnggu..hatinya bertambah kecewa kerana melihat si ayah cuma berdiam diri tanpa menegur anak2nya yang nakal itu..akhirnya Aman nekad menegur si ayah..

"Encik..anak encik terlalu bising di sini, boleh tak tolong arahkan mereka agar diam sedikit?"..Aman cuba memaniskan wajah. Si ayah memandangnya dengan wajah yang bersalah..
"Maafkan saya, saya sebenarnya tengah memikirkan bagaimana ingin memberitahu anak2 saya bahawa ibu mereka baru meninggal dunia..." itu jawapan si ayah. mendengarnya Aman mula berasa kesal dan bersalah..kesal kerana tidak cuba memahami perasaan orang lain. kesal kerana bersikap lebih mementingkan diri sendiri..


Moral of the story..

Kita hidup di dunia ini bukan seorang diri..tiada manusia normal yang mampu hidup sendirian..kita hidup bermasyarakat dan seharusnya kita tahu bagaimana cara terbaik untuk hidup harmoni dalam sesuatu insitusi masyarakat.

Hubungan yang baik sesama manusia harus di jaga walau siapa pun mereka. Tidak semestinya kita keluarkan wang atau kata2 indah untuk menunjukkan rasa kasih dan sayang kita kepada mereka..cukup dengan kita cuba memahami dan mengerti apa yang tersirat- itu sudah memadai..Hormat-menghormati antara satu sama lain itu perlu.

Jika anda seorang yang tidak tahu berkata-kata benda yang baik2 maka seeloknya anda diam sahaja. Sesungguhnya menyesal kerana tidak berkata2 jauh lebih baik dr menyesal kerana berkata2 benda yang buruk..

Bila ada sahabat yang sedang di timpa musibah atau sedang dalam berduka- jangan tambahkan kedukaan mereka dengan kata2 atau perbuatan yang tidak menyenangkan..ketahuilah sentuhan juga merupakan suatu terapi yang mampu mengurangkan tekanan dan kesedihan. paling tidak mampu membantu apa2 setidak-tidaknya pinjamkan telinga anda- biarkan sahabat yang sedang berduka itu meluahkan perasaan yg terpendam- jadilah pendengar yang baik..InsyaAllah anda mampu berjasa kepada sahabat yang sedang bersedih itu.

Mendengar dan melihat dengan hati...InsyaAllah, andalah doktor hati terbaik di dunia ini..

Wallahua'alam.


No comments: