+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, April 23, 2010

Duka Sang Cip-Cip

Sang Cip-Cip

Matahari kian melabuhkan layarnya, alam yang terang kini menjadi kelam. Langit bertukar warna. Ibu burung resah gelisah, memandang ke utara, ke selatan, ke timur dan ke barat, namun bayang-bayang bapa burung tetap juga tidak kelihatan. Burung-burung lain semuanya sudah pulang ke sarang, tapi di manakah suamiku? Getus ibu burung di dalam hatinya, tertanya-tanya. Oh Tuhan! Barangkali dia ditimpa kecelakaan. Apalah nasib kami kelak? Sedih. Hampa. Kecewa dan resah.

"Cip! Cip! Cip!" Suara anak-anak burung mengejutkan ibu burung dari lamunan panjang.

"Cip! Cip! Sabar nak, ibu tahu kamu lapar, perut ibu pun serupa, tapi ayahmu belum pulang membawa makanan.." Ibu burung cuba memujuk namun hatinya sendiri tiada siapa yang memujuk. Dia memeluk erat anak-anaknya di bawah kedua belah kepaknya. Kenangan bersama sang suami segar diingatan. Betapa selama ini mereka saling mencintai, hidup bahagia bersama. Betapa mereka bersusah payah mengembeling tenaga membina sarang untuk mereka berteduh, bertelur dan kini mempunyai anak, segalanya susah dan senang diharungi bersama-sama namun kini... Tinggal dia sendirian bersama anak-anak yang baru sehari mengenal dunia. Tanpa insan yang paling dikasihinya. Hatinya hiba dan pilu.

"Oh.. Apalah nasibku ini.." Ibu burung terus merintih meratap sedih.

Suria mengintai dari celahan awan. Masa untuk mencari rezeki sudah tiba. Untuk anak-anaknya meneruskan kelansungan hidup dia harus keluar mencari rezeki. Bimbang anak-anaknya mati kelaparan. Ibu burung menatap wajah anaknya satu persatu. Sayu. Berat hati ingin meninggalkan anak-anaknya yang masih kecil. Namun dia terpaksa, demi sesuap makanan. Demi anak-anak yang dikasihi.

Anak-anak baru mengenal dunia, sedang menangis kelaparan.


"Cip! Cip!" Anak burung menjerit-jerit, mulut mereka terbuka luas, kelaparan.

"Cip! Cip! Sabarlah anak, ibu akan pergi mendapatkan makanan untuk kita" Pujuk sang ibu. Anak-anak yang masih kecil tidak mengerti apa-apa. Mereka cuma tahu menangis.

"Cip! Cip! Ibu harus pergi dahulu anak. Untuk kamu semua." Ujar sang ibu lalu terus membuka sayapnya, terbang meninggalkan dahanan pohon tempat mereka sekeluarga berteduh.

Sedang ia berterbangan, dari jauh sang ibu ternampak pohon yang sedang berbuah lebat. Rezeki anak-anak. Syukurnya di dalam hati. Ibu burung terus singgah ke dahan pohon tersebut. Namun belum sempat dia mematuk buah-buahan yang masak ranum, dia ternampak kelibat suaminya terkulai di tanah. Segera dia terbang mendekat. "Cip! Cip!" Dia girang, gembira bertemu sang suami.


Bangkitlah suamiku, bukalah matamu.. Aku di sini memerlukanmu... Anak-anak kita sedang menanti kepulanganmu..


"Cip! Cip! Cip!" Sang ibu menangis sekuat hati setelah mendapati suaminya sudah tidak bernafas lagi. Hatinya hancur, pecah berkecai. Kecewa. "Cip!Cip!Cip!" Dia meratap hiba. Di bahagian perut suaminya ada kesan darah, pasti kerja budak-budak nakal, tidak berperikemanusiaan melastik sesuka hati. Kenapa manusia kejam? Soalan tiada jawapan. Ibu burung mundar mandir, beberapa kali menggerakkan suaminya dengan kakinya namun suaminya tetap kaku tidak bergerak-gerak. "Cip!Cip!Cip! Aku sayang kamu duhai suamiku. Jangan tinggalkan aku." Rintih sang isteri namun tiada siapa yang mendengar.


Hati mana yang tidak sedih, ditinggalkan engkau yang aku cintai. Pergilah kasih, pergilah sayang. Pertemuan kita cuma sampai di sini. Esok bukan lagi milik kita. Hari mendatang akan aku lalui seorang diri, tanpa kau. Monolog sang burung kehampaan.

"Cip! Cip! Cip!" Ibu burung mengucapkan selamat tinggal setelah dia tiba-tiba terkenangkan sang anak yang kelaparan yang sedang menantinya. Aku harus pergi. Bisiknya di dalam hati. Dalam kesayuan dan linangan air mata, ibu burung berlalu pergi meninggalkan jasad kaku suaminya. Selamat tinggal sayang. Ibu burung kemudian terbang kembali ke dahan pohonan berbuat lebat. Mengambil sedikit makanan untuk anak-anak yang setia menanti di sarang.

Sepenuh kudrat yang ada, ibu burung melebarkan sayapnya ingin segera sampai ke sarang. Pada paruhnya tersepit makanan untuk anak-anak. Tidak sabar rasanya ingin bertemu dengan anak-anak yang dicintai. Makin mendekat, makin hatinya berdegup resah. Bagai ada sesuatu yang tidak kena. Ibu burung hanya mampu berharap, semoga anak-anaknya selamat.

"Cip!Cip!Cip!Cip!Cip!" Jerit pekik sang ibu sebaik tiba di dahan tempatnya membina sarang. Sarangnya kini tiada di tempat asal, terburai di tanah. Berselerakan. Kerja siapakah ini? Mana anak-anakku? Hancur luluh hatinya. Airmatanya kini mengalir laju, lebih laju. Kenapa ambil anak-anakku? Sang ibu terus meratap hiba. Tiada siapa yang mendengar. Tiada siapa yang memujuk. Sendirian. Tanpa suami, tanpa anak-anak. Keseorangan. "Cip.. Cip.. Cip..." suaranya kian tenggelam, pergi bersama harapan yang hilang.

Moral of the story.

Doa orang yang teraniaya sangat makbul. Daripada Abdullah bin Abbas r.a, Nabi saw bersabda: "Takutilah doa orang yang dizalimi, sesungguhnya tiada hijab di antaranya dengan Allah." (Riwayat al-Bukhari)

Balasan terhadap orang yang zalim sangat buruk, Nabi Muhammad pernah bersabda : "Sesungguhnya kezaliman adalah kegelapan pada hari kiamat. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Sabda nabi lagi : "Sesungguhnya Allah menangguhkan azab terhadap orang yang zalim, sehinggalah apabila Allah mengazabnya, ia tidak dapat melepaskan diri. (Riwayat al-Bukhari)

Kasihi sesama makhluk. Jangan pentingkan diri sendiri, jangan kerana kepuasan dan keseronokan diri kita, kita mengabaikan perasaan orang lain. Jangan kerana mengejar cita-cita kita, kita lupa bahawa orang lain juga punyai cita-cita dan impian mereka.

Jangan bina kebahagiaan daripada airmata orang lain kerana ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah itu Maha Adil, biar sebesar zarah pun, tidak kira kebaikan atau kejahatan, semuanya ada ganjaran.

Wallahua'alam. Mari kita sama-sama muhasabah diri kita.


Nota kaki: Gambar2 di ambil dari SINI. SITU. Terima kasih.

2 comments:

eCcentric eL said...

Lagi best kalau ko insert gambar dalam entri ni, gambo 2 ekor burung (sekor hidup, sekor mati) kat ko :D sure lebih terkesan di hati bila baca. Ko bleh rembat kat sini http://ajaibbenar.blogspot.com/2010/03/kisah-sedih-pasangan-burung.html

AsNiza said...

gud idea.. jap nk tambah.. thnx a lot sis =)