+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, April 24, 2010

Takziah, Semua Orang 'Sayang' Kamu

"It's okey, dah cantik dah."

"Tak lah, bukan salah kamu."

"Sabar ya, mereka tak faham, insyaAllah semuanya baik-baik belaka."

"Tak mengapa, apa yang kamu buat ni memang betul."

"Tak perlu risau, semua orang suka kamu."

Anda bagaiamana? Selalu dengar kata-kata tesebut? Semuanya positif. Tidak kira apa kita lakukan, segalanya disokong dan dianggap betul. Semuanya tidak salah sehingga kita merasa kita benar-benar menghampiri kesempurnaan. Kitalah yang terbaik, kitalah yang sentiasa di pihak yang benar.

Salam takziah, jika hanya kata-kata positif yang mencecah telinga anda. Anda menghampiri kemusnahan. Tanpa anda sedari.

Manusia diciptakan bersama dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing. Semuanya rahsia Allah yang hanya Dia yang Maha Tahu. Banyak manusia tidak nampak kesalahan dan kekurangan sendiri, bak kata orang tua, kain sendiri koyak tak nampak, kain orang koyak, mudah ternampak. Kita mudah nampak kesalahan orang lain, dan begitu juga orang-orang sekeliling kita. Mereka sepatutnya nampak apa kekurangan kita.

Jika sepanjang masa mereka sentiasa menganggukan kepala, itu tandanya mereka penipu! Malangnya kita kerana tiada siapa yang sudi memperbetulkan kesalahan kita. Malangnya kita kerana tiada siapa yang sudi mengingatkan kita, mengejutkan kita dari kelekaan.

Sahabat yang baik adalah cermin kepada sahabatnya. Jangan berpura-pura, nyatakan kebenaran biarpun kepahitan. Jika benar sahabat kita melakukan kesalahan, tegurlah dengan berhemah. Jangan biarkan dia terus hanyut atau sesat, dengan perasaan sentiasa betul aka 'syok sendiri'.

Duhai kawan, aku mungkin terlupa, ingatkan aku. Aku mungkin tersesat, tunjukilah aku jalan. Aku mungkin terjatuh, pimpinlah aku. Aku mungkin terleka, kejutkanlah aku.... Jangan lepaskan tanganku, jangan biarkan aku binasa tanpa aku sedar.

Terima kasih.

4 comments:

muhammad naim said...

salam

naim pernah terbaca plagiat cerita ini fprm 5 dalam kesusasteraan . kisah burung ayam-ayam.. ^_^~

hampir 80% kesamaan.,.

AsNiza said...

wslm wbt naim :)

kisah apa tu ya? btw akak aliran sains tulin, tak pernah belajar kesusasteraan, mybe naim leh kongsi? ;)

jzkk

naim said...

^_^~

insha Allah akak~ nanti akan usaha kan~~ :)

sabaq ya~~

eCcentric eL said...

Eh aku slalu kata "Ko tu suka brangan!" :D

Kata orang sahabat yang baik itu bagaikan cermin. Wallahua'lam.