+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, April 26, 2010

Berpada-pada Dalam Menyintai

"Tersepak batu, batu kena marah."

"Tersepak botol, botol kena marah."

"Kentut pun bau wangi."

"Hempedu pun rasa manis."

Adat orang bercinta, semuanya nampak yang elok. Adat orang menyayangi, yang buruk pun nampak lawa. Bak kata orang tua-tua, ramai yang menjadi buta kerana cinta. Sampai ada yang sanggup terkorban kerana cinta. Wallahua'alam.

Cinta bukan terhad kepada kekasih. Tafsiran cinta meluas. Cinta kepada ibu dan ayah. Cinta kepada sahabat. Cinta kepada rakan sepasukan. Cinta kepada ketua. Cinta kepada dunia. Cinta kepada harta dan kekayaan. Cinta kepada pangkat dan kuasa. Cinta kepada Allah dan rasul dan macam-macam lagi.

Hanya cinta kepada Allah yang kekal abadi.

Sejujurnya. Saya bukanlah orang yang layak untuk mengulas secara panjang lebar, namun cukup sekadar berkongsi pandangan dan pendapat tentang cinta yang melampaui batas. Cinta kepada sahabat.




Cinta ibarat pohon hidup, yang perlu ditanam benihnya, dibaja, disiram dan dibelai. Ada pasang surutnya. Ada masanya kembang mekar, harum mewangi. Ada masanya akan layu terkulai dan mungkin mati. Sedarlah, cinta yang kekal dan hakiki hanya milik Allah. Oleh itu, berpada-padalah dan jangan berlebih-lebih. Kerana ketahuilah, cinta selain dari Allah, suatu hari nanti, pasti mati.

Jangan terlalu memuja dan menyanjung ketika di hati penuh rasa cinta. Jangan terlalu nampak keindahan ketika di hati sarat dengan rasa cinta. Kerana ketahuilah, bila rasa cinta itu hilang, tidak mustahil kita akan mengeji. Bila rasa cinta itu hilang, kawan bisa jadi lawan. Madu menjadi pahit. Gula terasa tawar. Yang nampak cuma kesalahan dan keburukan.

Tidak kira apa jua yang kita lakukan, bersederhanalah.

Baru petang tadi, teman serumah saya bertanya, apa bezanya cinta, kasih dan sayang?

Diam, tiada jawapan.

Kini izinkan saya menjawab. Cinta adalah sesuatu yang sangat 'gila' dan sukar dijangka. Easy to come, easy to go. Sayang milik semua insan yang punyai hati dan perasaan. Kasih pula memerlukan masa untuk dipupuk, bertakhta jauh di dasar hati, kesannya sangat mendalam dan untuk membuangnya terlalu sukar. Sekadar pandangan saya yang serba tidak tahu.

Wassalam wbt.



P/s: Gambar di ambil dari SINI.

No comments: