+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, September 22, 2010

Kehidupan Hari Ini

Sambutan hari raya Aidilfitri saya mungkin tidak semeriah sahabat yang lain. Hanya ala kadar setakat termampu. Manakan tidak, saya cuma empat beradik, semuanya belum berumah tangga kecuali kakak yang sulung. Dan tahun ini giliran kakak dan keluarga beraya di kampung suaminya, bersama ke tiga-tiga anak buah saya dan abang ipar saya. Maka tinggallah saya dan emak bersama dua orang adik lelaki, menyambut ketibaan 1 Syawal. Tanpa suara riuh rendah kanak-kanak. Cuma kami berempat.

Suasana malam dan pagi raya agak sunyi dan suram namun walau apapun, saya tetap bersyukur seadanya. Alhamdulillah, setidak-tidaknya saya masih punya emak dan adik-adik. Juga makcik-makcik, sepupu-sepupu dan jiran tetangga. Maka nikmat Tuhan yang mana lagi ingin saya dustai?

Saya bertolak balik ke Shah Alam pada hari raya ke-5 kerana perlu bekerja pada keesokan harinya. Memandangkan cuti raya kali ini agak panjang, kakak saya bersama keluarganya mengambil kesempatan untuk pulang beraya ke Kelantan. Dek kerana tuntutan kerjaya, saya terpaksa untuk bertolak pada hari tersebut sedangkan hari itu juga kakak saya tiba di Kelantan dari Johor.

Di takdirkan Allah, kami tidak bertemu sepanjang minggu itu.

Jarak rumah saya dengan rumah kakak bukanlah jauh. Emak pula tinggal bersama kakak. Mengasuh ketiga-tiga cucunya. Makin dekat makin terasa rindunya barangkali. Setiap hujung minggu saya akan menziarahi mereka. Selalu juga saya bermalam di sana. Masakan tidak, kehadiran saya di sana seolah-olah sentiasa dinanti-nantikan, dan diraikan. Pantang singgah, pasti ada yang memujuk agar saya tinggal lebih lama. Atau ada masanya saya ada urusan lain di hujung minggu, telefon ini tidak pernah sunyi dari panggilan mereka di teratak itu. Menantikan kehadiran saya di sana.

Ada hikmahnya saya tidak berumahtangga. Setidaknya, di usia begini saya masih punyai kesempatan untuk tidur sekatil bersama emak, dan kedua orang anak saudara saya. Sementelah emak sudah empat tahun hidup tanpa ayah. Saya tahu emak sunyi. Perlu teman untuk berkongsi perasaan. Kebiasaanya kami bersembang sebelum tidur, bercerita, berbual, berbincang dan macam-macam lagi. Alya dan Ashraf paling ketara gembiranya bila saya bermalam di sana. Walaupun emak tidak menampakkan kegembiraanya. Namun saya tahu, emak yang paling gembira dengan kehadiran saya di sana.

Hujung minggu lepas, setelah masing-masing kembali ke Shah Alam, saya berkesempatan menziarahi keluarga saya. Emak saya dan kakak serta keluarganya.

Bagai berbulan lamanya tidak bertemu. Ashraf dan Alya gembira bukan kepalang. Seronok mereka melihat kehadiran saya.

Malam itu kami tidur bersama-sama. Katil itu 2 tingkat, namun kami berempat semuanya tidur di katil bawah. Bersesak-sesak seperti sardin. Seronok walaupun kadang-kadang sakit belakang ditendang anak buah yang lasak tidurnya. Redha saja.

Alya dan Ashraf berebut-rebut mahu tidur di sebelah saya. Untung adik mereka Amni masih kecil tidak mengerti apa-apa. Maka untuk waktu ini, cukuplah kiri dan kanan saya untuk mereka berdua. Kiri Alya, kanan Ashraf. Saya pula tidak dibenarkan mengiring ke arah sesiapa kerana keduanya cemburu, maka sementara menanti mereka tidur, terpaksalah saya tidur menelentang. Bukan setakat itu saja, saya juga diminta agar bercerita kepada mereka sehingga mereka tidur. Bed time stories secara spontan. Jenuh juga saya memerah otak mereka cerita. Hehe.

Bila kematian akal, saya meminta mereka pula bercerita. Cerita kami selalunya rekaan semata-mata. Lucu dan kelakar kadang-kadang membuat kami ketawa. Mendengar suara kami, ibu mereka ada datang menjenguk dan ikut tersengih. Tidak lama kemudian keluar mendapatkan anaknya yang bongsu. Kami bercerita bergilir-gilir hingga akhirnya Ashraf tertidur di atas lengan saya. Dan kemudian diikuti oleh Alya. Suasana kembali sepi. Tinggal saya dan emak.

Malam kian tua. Mata kian berat dan akhirnya saya dan emak juga ikut sama beradu. Berakhirlah kisah kami pada hari itu. Dengan izin Allah jua adanya.

Masa terus berlalu, dari hari ke hari. Saya memandang ke depan, setiap saat dan detik. Mungkin hidup saya tidak seindah hidup kalian, tidak sebahagia sahabat-sahabat yang lain namun saya syukuri setiap apa yang saya miliki hari ini seadanya. Kadang terbit perasaan resah dan bimbang dalam diri ini, apakah yang akan terjadi kepada diri saya kelak bila saya bukan lagi saya seperti hari ini?

Bukan saya tidak takut untuk terus melangkah ke hadapan. Tapi saya juga sedar, ketakutan itu tidak akan ke mana-mana. Umpama bayang-bayang yang tidak mampu melukai saya walau seinci. Belum tentu menjelma atau tidak. Semuanya tidak pasti. Hidup ini adalah suatu perjuangan yang sentiasa berpanjangan, yang kita tidak tahu di mana pengakhirannya. Dan selagi kita masih bernafas, selagi itu jugalah, kita harus sentiasa berjuang.

Saya hanyalah manusia biasa. Namun saya percaya, hanya Allah yang Maha Berkuasa atas segalanya.

Hasbunallahuwanikmalwakil.








2 comments:

Anonymous said...

Salam

try cari kat utube lagu raya nadamurni

semoga terubat hati kak as

[pemudattbc.blogspot.com]

aimi nadiah said...

slmat hr raya.. hari kenangan bg mereka yang berjuang..