+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, July 19, 2010

Hanya Itu yang Kuharapkan

Tangan ini milik Dia. Kaki ini milik Dia. Jasad ini milik Dia. Nyawa ini juga milik Dia. Tiada satu pun milikku. Aku sekadar peminjam. Yang telah menandatangai suatu perjanjian, untuk terus taat dan setia kepada-Nya sejak aku dalam kandungan bonda. Hingga ke suatu masa yang aku sendiri tidak tahu bila. Ya. Perjanjian ini aku pikul, sejak aku menjengah dunia, hingga aku kembali meninggalkan bumi yang fana ini.

Aku berjanji dan bersumpah, tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad saw adalah pesuruh Allah. Aku berjanji dan berikrar, hanya pada-Nya aku berserah dan hanya pada-Nya aku memohon pertolongan. Akulah hamba itu. Yang berikrar dan berjanji namun aku jugalah yang sering menodai janji-janjiku.

Oh Tuhan. Betapa besar dosa-dosaku. Betapa beratnya tanggungan dosa yang aku pikul dibahuku ini. Betapa hinanya aku. Sering mungkir janji. Mudah lupa diri. Mudah-mudah saja aku melanggar ikrar dan sumpahku pada-Mu. Sungguh aku telah menzalimi diriku sendiri Ya Allah.

Oh Tuhan.

Apakah masih ada ruang keampunan dari-Mu buatku?
Apakah masih ada ruang untuk aku bertaubat dan kembali pada-Mu?
Apakah masih ada sinar harapan buatku?
Apakah masih ada tempat untukku di syurga-Mu?

Layakkah aku menjadi penghuni Firdausi?
Layakkah aku bertemu kekasih-Mu?

Aku rindu dia namun sering saja aku alpa dan lupa. Menjadi hina dina.

On Tuhan.

Sungguh aku malu.

Terlalu banyak nikmat yang Kau berikan padaku namun aku tegar mengkhinati-Mu.

Terlalu banyak anugerah-Mu untukku namun tergamak aku mengingkari.
Ampunkanlah dosa-dosaku Ya Allah. Tanpa keampunan-Mu, aku golongan yang rugi.

Pimpinlah hatiku Ya Tuhan, jangan biar aku hanyut. Jangan biar aku jauh.
Pegang aku dekat dengan-Mu. Kerana aku percaya dan yakin. Suatu hari nanti, aku juga pasti mati. Semuanya akan aku tinggalkan. Di sana kelak aku sebatang kara. Hanya limpah kasih dan rahmat-Mu yang aku harapkan. Hanya itu yang mampu menyelamatkan aku di negeri abadi.

Lindungilah aku Ya Rabb.



No comments: