+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, March 16, 2010

Siapa Manusia Terbaik?

Bismillahirrahmanirrahim..

Firman Allah dalam surah At-Tin, ayat 4 -6

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya)."

"Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, "

"Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus. "

Justeru itu, kita mahu yang mana?

Betapa Allah memberi pilihan di tangan kita, setelah Dia menciptakan kita dalam bentuk yang sebaik-baiknya, seandainya kita menyalahgunakan anugerah Allah, kita akan ditempatkan ke tempat yang paling rendah, namun seandainya kita memilih untuk beriman dan melakukan amalan soleh, maka kitalah sebaik-baik manusia.

Persoalannya, kita yang mana satu?

Allahu Allah, ampunkanlah segala dosa-dosa kesalahan kami. Amin ya rabb..

Wallahua'alam.

3 comments:

ikhwana syuhada said...

salam, semoga kita tergolong dalam manusia yang terbaik kan akak ..amin

AsNiza said...

w'salam..

yup..doakan.. rugila kite klu kite tak tergolong dalam yg terbaik krn Allah dah cipta kita sebaik-baiknya..

Razeef said...

Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang yang mempunyai keberuntungan yang besar. (Surah Fussilat ayat 35)