+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, July 11, 2012

Elok Budi Bahasa Semua Orang Suka

Bismillahirrohmanirrohimm..

Source : FB

Assalamualaikum wbt.. Semoga semuanya baik-baik belaka, rohani dan jasmani.. Amin.. Kurang dua minggu lagi, insyaAllah kita akan menyambut ketibaan Ramadhan, bulan penuh kerahmatan dan juga bulan keampunan. Moga dipanjangkan usia agar dapat bertemu dengannya. InsyaAllah..

Kali ini, kita santai-santai ya... Suka saya kongsikan pengalaman saya selama saya bekerja di bawah seorang Bos yang sangat saya kagumi. Walaupun dia belum lagi (moga Allah memberinya hidayah) memeluk agama Islam, tapi, segala puji bagi Allah, sikap dan pekertinya sangat saya sukai.



Baik. Bos saya ini agak berusia orangnya, sudah ada banyak pengalaman.. Sejujurnya..  Banyak yang saya belajar daripadanya.. Beliau bukan sahaja tidak lokek ilmu, suka berkongsi ilmu dan alhamdulillah, sikapnya amat menyenangkan hati. 

Antara kebiasaan beliau yang saya perhatikan dan sesuai untuk dijadikan teladan adalah;

1- Sebagai orang atasan, apabila memberi tugasan kepada orang bawahan. Early mention the priority. If urgent said urgent. When not urgent - then mention that "u can do anytime  when you free.." No pressure and he is very understanding. If we cannot comply the target with reason, he still can tolerate


2- No barrier/jurang dengan orang bawahan.We can meet him anytime for discussion, ask question, as
k for signature approval etc.. Beberapa kali dalam sejam pun dia tak pernah merungut, tak pernah tunjukkan riak wajah tak senang malah sentiasa bersedia untuk melayani setiap persoalan.

3- Very polite, beradab apabila membalas emel. Tak pernah miss perkataan "dear" di dalam setiap emel yang di hantar eventhough his emel just to say "thanks". Di penghujung e-mail, sentiasa ada "regards"

4- Apabila bertemu dan bersalam dengan customer/ auditor (i usually standing behind him).. He never forget to introduce me to them.. "this is my.."

5- Time makan, makan sungguh2. Sama2. Huhu. Taking picture and so on..

6- Apply cuti pun tak perlu explain much because he always tried to understand.. Contohnya, ketika memohon cuti berhari raya, saya baru sahaja hulurkan borang permohonan cuti, dia awal-awal kata "you kampung kat Kelantan kan, jauh, perlu cuti panjang sikit". Huhu. Cayalah bos!! =)

7- Melayan semua orang sama rata tanpa mengira pangkat, jawatan, bangsa atau agama. Selalu tersenyum dan ketawa. Suka bercerita, berkongsi pengalaman. Menghiburkan hati kami.

8- Tidak pernah tinggikan suara kepada orang bawahan dan sesiapa pun. Tak pernah lihat dia marah sesiapa.

9- Di kalangan boss-boss yang lain, beliau selalu mengalah dalam kebanyakan perbincangan- tak suka bergaduh.

10- Berkerja kuat dan bersungguh-sungguh. Boss yang selalu balik kerja paling lewat. Rasanya, mungkin juga bebanan kerja kami menjadi ringan kerana kebanyakkannya dia suka memikulnya sendiri. Haih...

Dan banyak lagi sikap positifnya yang lain. Alhamdulillah Allah chosed me working with him. I learn lot of things. True! Kalau Allah izinkan saya jadi boss suatu hari nanti, insyaAllah.. Saya mahu jadi boss yang sangat baik macam Mr. Ooi. :)

Patutlah, ketika mula-mula bekerja di sini suatu ketika dahulu, ramai pekerja lain yang memuji Mr. Ooi, kata mereka, Mr. Ooi boss yang paling baik di situ. Ada juga yang kata, kami beruntung bekerja di bawah seliaannya. Pada awalnya tertanya-tanya juga, kenapa mereka sering memuji. Akhirnya, setelah beberapa tahun bekerja dengannya, melihat dan melaluinya sendiri, kini baru saya mengerti, jika elok budi bahasa kita, insyaAllah, semua orang pun suka..

Sahabat-sahabat, doakan ya, moga boss saya ini dikurniakan nur dan hidayah dariNya. Dia baik orangnnya. Moga kebahagiaan menjadi miliknya, hingga sampai ke syurga. Amin..

No comments: