+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, May 3, 2010

Ranjau Sepanjang Jalan


"Mati hidup dan susah senang dipegang oleh Allah swt"

Itulah pegangan yang tersemat kemas dalam jiwa dan diri anak tani, Lahuma dan isterinya Jeha. Memiliki 14 relung sawah, hidup mereka sepenuhnya bergantung kepada padi. Bagi mereka, hidup dan mati mereka adalah padi-padi itu, yang mengisi perut mereka sekeluarga, yang mengenyangkan dan membesarkan anak-anak yang seramai tujuh orang. Tanpa padi, mereka akan kelaparan. Anak mereka akan kelaparan.

Hidup petani seperti mereka sememangnya beranjau. Ada sahaja ujian dan masalah mendatang, seolah-olah menghalang padi mereka tumbuh subur, masak menguning.

Selain daripada serangan ketam yang beribu, yang memusnahkan batang anak padi, mereka berhadapan dengan bahaya ular, serangan belalang, burung tiak, ada masanya mereka berperang dengan bencana alam. Hujan yang menenggelamkan sawah. Atau mungkin kemarau yang mengeringkan sawah. Semuanya di tangan Tuhan. Mereka cuma mampu berusaha mencari penyelesaian. Dan berdoa.

Lahuma lelaki. Kudratnya besar. Sejak dulu Jeha sentiasa membantu suaminya. Dia tahu sawah dan padi itu sangat bermakna bagi suaminya, Lahuma.

Ajal maut di tangan Tuhan. Lahuma dijemput menghadap Ilahi. Tinggal Jeha seorang bersama tujuh orang anak. Yang paling tua, Sanah, baru berusia 16 tahun.

Yang pergi tetap pergi. Hidup mesti diteruskan. Jenah mengambil peranan Lahuma. Berusaha. Bersungguh-sungguh. Sawah mesti dibajak. Padi mesti di semai, ketam mesti di lawan, semuanya dia harus lakukan. Tanpa Lahuma.

Sayangnya kepada Lahuma tinggi melangit. Sering saja dia termimpi-mimpikan Lahuma. Serangan ketam yang memaksa dia bersama anaknya Sanah dan Milah berperang di tengah sawah tanpa tidur, tanpa rehat, akhirnya mengubah Jeha menjadi seorang yang hilang kewarasan. Kudratnya tidak sekuat Lahuma. Jiwanya tidak seteguh Lahuma, lalu Jeha gila.

Bagaimana nasib sawah yang 14 relung? Apakah nasib anak-anaknya yang tujuh?

Lahuma sudah ditelan tanah. Jeha pula hanya tahu menjerit dan memekik.

Sebuah kisah yang penuh pancaroba, ranjau sepanjang jalan. Hidup sememangnya begitu. Selalunya susah, senang cuma sekali-sekala.

Tahniah kepada penulis Shahnon Ahmad, walaupun buku ini sudah lama, tapi baru kini saya berkesempatan membacanya. Alhamdulillah.

Saya suka cara tulisan dan lenggok bahasanya. Jelas dan terus menyentuh ke hati, mudah untuk meresap ke jiwa.

Sebelum meneruskan bacaan, saya sempat membaca sinopsis pada kulit belakang novel, "Lahuma dijemput menghadap Ilahi." Jadi saya awal-awal sudah tahu bahawa dalam novel itu, Lahuma akan mati.

Dek cara penulisan yang terlalu menyentuh, seolah-olah hidup di depan mata, sakit yang di rasa oleh watak-watak dalam buku turut saya rasai, membuatkan saya penasaran, resah, gelisah membaca dari muka surat ke muka surat. Saya risau bertembung dengan muka surat di mana Lahuma menghembuskan nafasnya yang terakhir. Kerana saya takut saya juga terikut sedih akibat kehilangan insan yang disayangi. Sedang Lahuma terpijak duri nibung, kaki ini terasa sakitnya, apatah lagi seandainya Lahuma di jemput menghadap Ilahi?

Begitu sekali impaknya. Sekali lagi sekalung tahniah kepada penulis.

Harapan saya, moga lebih ramai penulis seperti beliau terus dilahirkan. Bukan penulis yang mengejar keuntungan dan populariti semata-mata. Banyak di pasaran, novel kisah cinta antara adam dan hawa, tapi buku ini, "Ranjau Sepanjang Jalan" sememangnya lain dari yang lain.

Jangan lepaskan peluang, jom baca! ^_^

No comments: