+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, December 17, 2009

Hate the Sin

Not the sinner.

Malangnya, kita sering tersilap laku, tersalah tingkah, terkhilaf dalam tindakan, terkilas dalam kata-kata. Mungkinkah kerana kita manusia biasa, yang sarat dengan perasaan negatif dan nafsu amarah, maka begitu mudahnya kita membenci dan menghukum.

Jika Abu buruk perilakunya. Abu memaki kita kerana kesalahan kita yang terlalu kecil, apakah wajar bagi kita membenci Abu? Apakah wajar bagi kita menjauhkan diri, memulaukan sekaligus bermusuhan dengan Abu? Kita benci sikap buruknya itu tapi apakah patut kita juga membenci diri pelaku?

Tanya diri sendiri. Cermin dan tilik diri kita sendiri.

Apa kita tidak pernah memaki? Adakah kita tidak pernah melakukan kesilapan? Adakah kita sepanjang masa, sentiasa berbudi pekerti baik? Apakah kita maksum? Adakah kita terlalu sempurna? Dan jika sekalipun kita tidak pernah melakukan kesilapan tersebut, adakah kita boleh memberi jaminan, bahawa pada masa akan datang, kita tidak mungkin akan melakukannya?

Jika jawapannya ya.. Syabas.. tapi ingat, nabi seorang yang maksum, yang sentiasa di pelihara oleh Allah, yang menjadi contoh terbaik seluruh ummat juga tidak pernah membenci orang yang berbuat salah terhadapnya. Hate the sin not the sinner. Malahan memaafkan mereka dan mendoakan yang baik-baik. Dia kekasih Allah. Dia di beri jaminan ke syurga.

Kita siapa?

Apa kita yakin dan pasti tempat kita di akhirat nanti adalah syurga? Apa kita yakin, sedikit pun api neraka tidak akan menyentuh kulit kita? Apa kita yakin, ketika menghadap Allah kelak kita tersenyum bahagia bukan menangis ketakutan?

Siapa kita? Mulia sangatkah diri kita ini?

Astagfirullahalazim.. sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri, ampunkan dosaku Tuhan, tanpa keampunan-Mu, sesungguhnya aku tergolong dalam golongan mereka yang rugi.

No comments: