+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, June 4, 2009

Akan Sampai Masanya.

Hidup ini sebenarnya singkat saja. Jasad dan nyawa serta segala yang kita miliki adalah pinjaman dariNya yang Maha Bijaksana. Setiap yang hidup pasti akan mati, dan kita juga tidak terkecuali. Pasti akan mati. Bila masanya? Hanya Allah Yang Tahu..

Sedarkah kita, malaikat maut sentiasa mengunjungi kita, setiap hari! Adakah kita benar-benar sudah bersedia untuk menghadapi mati? Mati. Ya..suatu keadaan yang pasti. Bila mati tiba, segala apa yang pernah kita miliki bukan lagi menjadi milik kita, harta, pangkat, kereta, rumah, anak2, suami, isteri atau segalanya tidak lagi menjadi milik kita..Kecuali anak-anak yang soleh, sedekah dan amal jariah serta ilmu yang bermanfaat, hanya ini yang tinggal, 'saham' kita di dunia, pelaburan kita ketika hidup dan di akhirat itulah tempat mengutip 'untungnya'. Bersediakah kita? Cukupkah amalan kita?

Akan sampai masanya, mulut ini terkunci, terdiam. Akan sampai masanya tangan ini, kaki ini, rambut ini, dan segala yang ada di jasad ini tidak lagi mengikut arahan kita. Isyarat yang dihantar oleh otak, tidak lagi bergerak melalui sel dan saraf seperti dulu kala. Mereka 'mengkhianati' kita dan cuma bercakap yang benar di hadapanNya. Apa yang telah kita lakukan semasa hidup? Apa yang telah kita makan semasa hidup? Apa yang telah kita ingkari semasa hidup? Tangan yang selama ini bisu kini berbicara. Kaki yang selama ini bisu kini berbicara. Semuanya berbicara menjawab setiap persoalan. Segalanya di hitung. Baikkah atau burukkah amalan kita?

Soalan demi soalan di tanya..siapa Tuhan kita? Siapa Penghulu kita? Siapa saudara kita? Mana kiblat kita? Apa panduan kita?

Bagaimanakah kita akan menjawabnya? terketar2 kah? tergagap-gagap kah? atau bagaimana? adakah kubur yang sempit itu akan terus menghimpit kita? mematahkan tulang2 rusuk kita? adakah ular dan jengking datang menghampiri kita? adakah kita akan di palu dan di cungkil berulang kali? astagfirullahalazim..astagfirullahalazim..astagfirullahalazim..

Akan sampai masanya, kita tidak lagi mampu berselindung. Segala kejahatan dan kebaikan kini terbongkar. Di suatu tempat kita di himpunkan. Tayangan demi tayangan, kisah demi kisah, dosa demi dosa, amal demi amal semuanya terbongkar..Rajakah kita semasa hidup? perdana menteri kah kita semasa hidup? atau siapa kita? tiada siapa yang peduli. tiada siapa yang ambil tahu. semuanya hamba yang hina..saat ini semua makhluk ketakutan. membayangkan nasib yang bakal di tanggung. Kitab mana yang di dahulukan, kanan atau kiri? Timbangan mana yang lebih berat, dosa atau pahala? Astagfirullahalazim..akankah Rasulullah mengaku aku sebagai umatnya? Maha Suci Allah, akan kah Baginda memberi syafaatnya kepadaku? Astagfirullahalazim...

Lailahaillah,Muhammadurrasulullah..Wahai Rasulku, terimalah aku sebagai ummatmu...

Pengembaraan di teruskan lagi..titian halus itu harus di redahi...kita ingin ke syurga, tiada yang ingin ke neraka..tetapi, titian itu begitu halus dan tajam..Astagfirullahalazim..bagaimana kita ingin melepasinya? adakah kita akan merangkak, atau mungkinkah kita berlari pantas, atau bagaimana? adakah kita akan terjatuh? naauzubillah..jatuh itu neraka...astagfirullahalazim..astagfirullahalazim..astagfirullahalazim..

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami."

"Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani"


Epilog.

Aku hamba yang berdosa. Aku hamba yang hina. Aku hamba yang ingkar..Ampunkan dosa2 ku Tuhan, Makbulkan segala doaku..Jauhkan aku dari kemaksiatan, lindungi aku dari kecelakaan. Pandulah aku Tuhan, bimbinglah aku...Aku hambaMu yang lemah, mudah benar alpa dan leka..Kasihanilah aku..Kasihanilah dan ampunkanlah dosa kedua ibu bapaku, dan seluruh saudaraku, hidup dan matikanlah kami dalam iman..

Tuhan, sebelum aku menjadi hambaMu yang derhaka, kau cabutlah nyawaku.

Robbana aatina fiddunya hasanah, wafil a hirati hasanah, wakina azaabannar..wasallahuala saidina muhammad, waala ali saidina muhammad.

Ameen ya rabbal alamin.

No comments: