+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, February 13, 2009

Februari Datang Lagi.

Bismillah..

Minggu ini, saya cuma berkerja selama 3 hari kerana hari isnin adalah hari cuti sempena perayaan Thaipussam. Hari selasa saya kembali ke tempat kerja dengan keadaan kesihatan yang masih tidak memuaskan. Sudah lebih dua minggu tahap kesihatan ini tidak memuaskan dan kembali teruk setelah balik bercuti di Langkawi selama tiga hari. Mungkin kerana aktiviti yang sangat padat di Langkawi menyebabkan batuk dan selsema ini kembali ingin berdamping, apa-apa pun, segala puji bagi ALLAH yang Maha Berhak.

Dan minggu ini, hampir setiap hari bos saya bertanya khabar..

"U ok As?"

Saya seperti biasa, senyum kemudian anggukan kepala..

"Ok.." jawapan seorang yang berlagak tabah.

Namun bak kata mat salleh, mana boleh sembunyikan batuk? Selang beberapa minit pasti bunyi irama tidak menyenangkan menghiasi ruang opis. Batuk..batuk dan batuk seolah2 tidak mahu berhenti..Rasa bersalah juga kerana menganggu ketenteraman teman2 sekerja. Dengan sweater tebal dan berstoking, sekejap2 lalok dan tidak fokus dengan apa yang sedang di lakukan, sesiapa saja bleh lihat keadaan kesihatan saya yang tidak memuaskan itu. Dan kemuncaknya hari ini, setelah dua kali bos bertanya keadaan saya dan jawapan saya masih tetap sama, akhirnya beliau menyarankan saya supaya ambil cuti sakit. Dan hasilnya, esok Jumaat, saya sekali lagi bercuti.

Esok 13 February 2009, baru bulan dua tapi esok merupakan hari kedua saya mengambil cuti tahunan untuk tahun ini. dan sehingga kini, saya sudah mengambil cuti sakit selama sehari setengah..Baru bulan Februari. Bagaimana agaknya bulan-bulan yang akan datang? Walau apa pun, saya doakan semoga kesihatan saya bertambah baik dan semoga, saya tidak lagi mensia-siakan cuti tahunan saya untuk perkara yang tidak urgent. Peluang yang diberikan harus di manfaatkan sebaik mungkin.

Ada Apa Dengan Februari?

Sedar atau tidak, bulan february selalunya di nanti-nantikan oleh pasangan kekasih, bulan berkasih sayang, kerana di dalamnya ada 14 Februari iaitu hari Valentine. Mungkin ramai yang sudah mengetahui tentang larangan meraikan hari Valentine ini, mungkin ramai yang sudah tahu tentang sejarah mengapa Hari Valentine ini di raikan? Tapi saya hairan, kenapa tv2 dan media di negara kita yang kononnya negara Islam, masih lagi beria meraikannya? Lihat saja iklan dan siaran2 di televisyen dan radio, tidak ketinggalan ingin memeriahkan hari valentine ini.

14 Februari-ramai remaja di tangkap berkhalwat.
14 Februari-harga sekuntum bunga mawar mencecah puluhan ringgit.
14 Februari-pasangan bertukar2 hadiah, meluahkan kata2 cinta.

Apa maknanya sambutan ini terhadap kita? Meraikan hari pembunuhan umat Islam beramai2? atau meraikan kebebasan bersosial? berpelukan bercumbu tanpa segan silu, pesta seks, minum arak beramai2 sempena meraikan hari kekasih? Ikutan siapa yang di agung-agungkan? mana perginya hukum halal dan haram? mana perginya adab dan tata susila? semunya tolak tepi. Siapa yang salah? Guru kerana tak mengajar? atau ibubapa yang tidak melarang? atau televisyen yang membangkitkan rasa ghairah? atau siapa yang bersalah? Tunding jari dan saling menyalahkan tidak mungkin akan dapat menyelesaikan masalah.

Oleh itu, jom sama2 muhasabah diri, amar makruf nahi munkar setakat yg mampu, jika tidak mampu dengan perbuatan dan perkataan, maka gunalah senjata terakhir kita iaitu doa..semoga doa kita di makbulkan dan semoga kita sentiasa dilindungi dr hasutan syaitan durjana.

InsyaAllah.

No comments: